Valtuusto päätti länsimetron jatkeesta Kivenlahteen

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
29.9.2014 klo 23.29

Espoon valtuusto päätti äänin 64 – 10 antaa kaupungin omavelkaisen takauksen lainoille, joilla rahoitetaan Espoon maksuosuus länsimetron rakentamiseen välillä Matinkylä – Kivenlahti. Taattavien lainojen määrä on enintään 560 miljoonaa euroa siten, että summa voi koostua yhdestä tai useammasta lainasta tai rahoitusjärjestelystä. Laina-aika on enintään 35 vuotta lainan ensimmäisen erän nostosta.

Valtuuston neuvottelutoimikunnan esittämä lisäys hyväksyttiin yksimielisesti. Sen mukaan valtuusto edellyttää, että hankkeen riskienhallinnasta, kustannusten kehittymisestä sekä pitkän aikavälin vaikutuksista kaupungin käyttötalouteen raportoidaan valtuustolle säännöllisesti.

Lisäksi valtuusto päätti äänin 64 - 10, että kaupungin investointirahaston pääomia 80 miljoonaa euroa käytetään länsimetron jatkeen alkurahoitukseen. Laina maksetaan rahastoon takaisin kokonaisuudessaan vuoden 2020 loppuun mennessä.

"Espoo rakentaa sitä, mitä metro mahdollistaa. Länsimetro on Suomen tärkein kehitys- ja kasvukäytävä. Tavoitteena on  voittaa takaisin menetetyt osaamis- ja tietointensiiviset työpaikat tarjoamalla Euroopan paras innovaatioympäristö, Espoo Innovation Garden", kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä korosti esittelypuheenvuorossaan.

"Haluamme rakentaa fiksun ja kestävän kaupungin, joka tarjoaa monipuolista asumista sekä älykkäitä liikenne- ja palveluratkaisuja", Mäkelä sanoi. Länsimetron vaikutusalueelle tulee muuttamaan 70 000 uutta asukasta kolmen vuosikymmenen aikana.

Länsimetron jatkeen rakentamisen ja rahoituksen järjestämisestä vastaa Länsimetro Oy.

Valtio on sitoutunut osallistumaan länsimetron kustannuksiin 30 prosentin osuudella. Valtion rahoitusosuus alkaa vuonna 2017. Siihen asti hankkeen rahoittaa kokonaisuudessaan Espoon kaupunki.

Tavoitteena on, että länsimetron jatkeen rakentaminen alkaisi lokakuussa 2014 ja hanke valmistuisi 2020. Länsimetron jatkeen hankesuunnitelman mukainen kustannusarvio on 801 miljoonaa euroa.

Hanke sisältää kalliotunnelissa Matinkylästä Kivenlahteen kulkevan metrolinjan, viisi nykyaikaista maanalaista metroasemaa sekä bussien liityntäliikennejärjestelyt ja pysäköintiratkaisut asemilla. Asemat ovat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Lisäksi rakennetaan läntinen maanalainen metrovarikko, joka sijoittuu Sammalvuoreen.

Högnäsin asemakaava hyväksyttiin äänin 54 – 20.

Loput listan asiat jätettiin yksimielisesti pöydälle.

Valtuuston esityslista/ennakkopöytäkirja 29.9.2014

Länsimetron verkkosivusto