Valtuusto hyväksyi Keran osayleiskaavan yksimielisesti

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
24.1.2017 klo 11.14

Keran osayleiskaava valtuustossa maanantaina 23.1.2017. 

Kerasta rakennetaan ilmastoystävällinen ja vilkas kaupunginosa, joka houkuttelee uutta yritystoimintaa kilpailukykyisten liikenneyhteyksien varrelle. Noin 230 hehtaarin laajuisen osayleiskaava-alueen keskellä on Keran asema.  Entinen työpaikka- ja teollisuusalue muuttuu osayleiskaavan myötä monipuoliseksi kerrostalovaltaiseksi asuin- ja työpaikka -alueeksi Kauniaisten ja Leppävaaran välille.

Kerasta 20 minuutin kaupunginosa


Keran aseman kävelykeskusta rakennetaan tiiveimmin ja tehokkaimmin, joten uudet päivittäistavarakaupat ja julkiset palvelut ovat kävellen ja pyörällä helposti saavutettavissa.

Koska Kera on tiivis alue, asuinkortteleilta voi kulkea jalan palvelukeskustaan alle 20 minuutissa. Samassa ajassa pääsee pyöräillen Leppävaaraan ja Kauniaisiin, Tapiolaan ja Espoon keskukseen.  Kerassa ja Keraan onkin helppo kulkea. Koko metropolialue on junamatkan päässä.

Keran osayleiskaava kattaa asemanseudun lisäksi Karamalmin ja Nihtisillan. Tavoitteena on, että alueelle rakennetaan asuntoja ja tiloja vähintään 14 000 asukkaalle ja 10 000 työpaikalle. Espoon kaupungin projektinjohtaja Pekka Vikkula Espoon kaupungin teknisestä ja ympäristötoimesta kertoo:

”Kera on upea kokonaisuus: Keran aseman ympärille, Karamalmin kehittyvän työpaikka-alueen ja Nihtisillan väliin on rakennettavissa uusi ”Keranlaakson” asuinalue palveluineen. Siellä on jo nyt runsaasti yrityksiä, joiden kanssa alueen tulevaisuutta on kehitelty. Erittäin hyvät joukkoliikenneyhteydet mahdollistavat urbaanin tiiviin rakentamisen erityisesti aseman lähiympäristöön, jossa kävelyllä ja pyöräilyllä on merkittävä rooli.”

Uusi kaupunginosapuisto sekä houkuttelevia virkistysreittejä


Alueen muuttuminen tuhansien uudeksi kodiksi edellyttää uusien ja nykyisten asukkaiden tarvitsemien ulkoilu-, pyöräily- ja kävelyreittien toteuttamista mielekkäinä ja jatkuvina yhteyksinä. Olemassa olevia luonnonmukaisia metsäalueita säilytetään ja suunnittelussa huomioidaan liito-oravan elinympäristön ydinalueet ja kulkuyhteydet.

”Meillä on tässä ainutlaatuinen tilaisuus kehittää pääkaupunkiseutua”, kertoo yleiskaavasuunnittelija Ville Ahvikko.  ”Tässä on inspiroivia mahdollisuuksia uuden ajan kestävälle asumiselle: Kerassa on mahdollista toteuttaa eheä asemanseutu kaupunginosapuistoineen ja kattavine palveluineen. Julkiset ulkotilat rakennetaan siten, että ne toimivat myös virkistysyhteyksinä Keran keskustasta Leppävaaran urheilupuistoon ja Espoon keskuspuiston suuntaan.

Tehdasromantiikka ja uusi kiertotalous

Keran rosoinen kerroksellisuus kertoo sen historiasta. Tehdasromantiikka ja uusi kiertotalous kohtaavat erityisesti Nihtisillassa, Kutojantien alueella. Vanhat tehdasrakennukset antavat monia mahdollisuuksia.
 

Ennakkotieto
Valtuusto hyväksyi Keran osayleiskaavan yksimielisesti



Kuvat

Lisätiedot:


Yleiskaavasuunnittelija Ville Ahvikko, p. 043 825 3907


INFOA:

Keran osayleiskaava-alue sijaitsee Kilon ja Kauniaisten kaupungin välissä. Suunnittelualuetta rajaavat pohjoisessa van­ha Turuntie, idässä Kilon alue, etelässä Turunväylä ja lännessä Kehä II:n moottoritie.

Kerasta rakentuu noin 14 000 asukkaan uusi asuinalue Kauniaisten ja Leppävaaran välille..

Osayleiskaava-alueella on noin 1000 asukasta, 9300 työpaikkaa ja 240 toimipaikkaa. Alueella on noin 160 yksityistä maanomistajaa. Kaava-alueen pinta-ala on noin 230 hehtaaria.

Kaava-alue on osa Espoon kaupunkiradan kehitysvyöhykettä. Alueen halki kulkee jo nyt Helsinki–Turku -junayhteys. Alue on hyvin saavutettavissa ja sen saavutettavuus tulee tulevai­suudessa entisestään paranemaan.

Osa työpaikka-alueen toiminnoista on siirtynyt tai siirtymässä muualle, mikä mahdollistaa maankäytön muutoksen alueella.

Keran asema on saanut nimensä entisen Kera Oy:n keramiikkatehtaan mukaan. Tehtaan tuotanto loppui vuonna 1958 ja alueelle alkoi syntyä uutta teollisuutta ja työpaikkoja. Alueen monet yritykset ovat käyttäneet raideliikennettä hyväkseen tavaraliikennettä varten. Nykyisin tunnistettavissa oleva Keran aseman ympäristön työpaikka-alue on rakentunut pääosin 1960–1990 -luvuilla.