Muutamassa vuodessa startupista insinöörityöpalkinnon voittajaksi – Sensible 4:n tarina

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
4.6.2020 klo 10.00

Kaikki alkoi vuonna 2016, kun Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala veti Metropolia Ammattikorkeakoulussa automaattibussihankkeita, joissa busseja tuotiin Suomeen. Hankkeissa Espoon kaupunki oli yksi pääkumppaneista, minkä vuoksi alkusyksystä 2016 bussipilotti järjestettiin Espoon Otaniemessä. Yrityksen nykyiset CTO Jari Saarinen ja CBO Jussi Suomela näkivät bussipilotin ja ottivat Harriin yhteyttä. Saarinen ja Suomela olivat olleet muutamaa vuotta aiemmin perustamassa robotiikkayhtiötä GIM Oy:tä. Heillä oli korkeaa osaamista huonon sään ulkorobotiikassa eikä mennyt kauaakaan, kun helmikuussa 2017 Sensible 4 oli jo perustettu. Mukana yhtiötä perustamassa oli myös Tommi Rimpiläinen, joka tätä ennen työskenteli Helsinki Business Hubissa. 

Kolme vuotta Sensible 4 on kasvanut tulorahoituksen avulla, ja lopputalven aikana saadun suuren sijoituksen turvin kasvu on ollut kovaa. Suomalainen yhteiskunta on suhtautunut todella positiivisesti tieliikenteen automatisoitumiseen, mikä on ollut iso tekijä kehittymisen ja kasvamisen mahdollistajana. Tarkoituksena on päästä osaksi julkista liikennettä, sillä yksityisautoilun liikenteen ongelmia on tärkeää vähentää. 

“Tavoitteena on luoda sujuvampaa arjen liikkumista kaikille tasapuolisesti”, kertoo Santamala. 

Suomalainen insinöörityöpalkinto on tärkeä tunnustus 

TEKin suomalaisen insinöörityön palkinto on Suomessa tekniikan alalla hyvin tunnettu. Sen tarkoituksena on nostaa esiin innovatiivisia ideoita, jotka toimivat myös käytännössä. Nuorena yrityksenä palkinnon voittaminen tarkoitti Sensible 4:lle onnistumista. 

Ennen kaikkea tunnustus koskettaa työryhmää, joka on luonut raudasta ja softasta bussin. Santamala painottaa, että ilman juuri tätä tiimiä koko projektia ei olisi syntynyt. Palkinto näyttää hyvältä ansioluetteloissa, mutta myös yrityksen brändille tunnustus tekee hyvää. 

Insinöörityöpalkinto tuo vaikuttavuutta ja tunnettuutta Sensible 4:lle. Koko kevään ajan yritys on rekrytoinut kaksin käsin osaajia ja tunnustus varmasti nostaa kiinnostavuutta rekrytointimarkkinoilla. Palkinnon finalistiporukassa oli mukana isoja ja kovia yrityksiä, mikä teki voitosta vielä makeamman. 

Verkostot avainasemassa kasvussa 

Vuonna 2018 Sensible 4 tapasi Espoo Marketingin järjestämässä Knights of #Slush -tapahtumassa sijoittajan, jolta he saivat suuren investoinnin. Sen avulla on pystytty rekrytoimaan lisää henkilökuntaa, joka onkin tuplaantunut tämän vuoden aikana. Tällaiset tapahtumat ovat avainasemassa etenkin startupeille. 

“Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, tällaista start up- ja teknologiapöhinää tarvitaan ympärille”, toteaa Santamala. 

Ilman verkostoja ja ekosysteemejä on todella vaikeaa ponnistaa ylöspäin. Niissä kumppanit vetävät toinen toistaan eteenpäin. Sensible 4:n asiakkaat jahdataan Suomen ulkopuolelta, minkä vuoksi verkostoitumistapahtumat suurten osanottojoukkojen kera ovat todella tärkeitä. 

Tällä hetkellä yrityksen tulevaisuudennäkymät ovat valoisat ja kunnianhimo kohdallaan. Henkilöstöä olisi tarkoitus kasvattaa runsaasti ja kunhan matkustusrajoitukset helpottaisivat, saisi sisäinen kansainvälistymisprojekti vauhtia. Kehitystyö ja firman toiminnot tapahtuvat kyllä Suomessa, mutta asiakkaat ovat muualla. Yrityksen täytyy olla läsnä ja rakentaa parempaa tunnettuutta ulkomailla. Sensible 4:n kasvumissio on tehdä itsestään ajavista ajoneuvoista yleisiä.  

Uusille startup-yrittäjille tai yrittäjyyttä harkitseville Santamala antaisi ohjeeksi kehittämiseen panostamisen. On tärkeää kuulla asiakkaita, että mihin suuntaan teknologiaa voisi kehittää. Ennen kuin ideaa lähdetään myymään eteenpäin, täytyy siitä saada uskottava ja pitkälle kehitetty. 

Tutustu yrityksen toimintaan heidän verkkosivuillaan.

Lue lisää palkinnosta ja GACHA-bussista TEKin sivuilta.

Gacha-bussi.
GACHA-bussin kyytiin mahtuu 16 henkilöä ja se voi kulkea jopa 40 km/h. Valokuvaaja: Suvi-Tuuli Kankaanpää.

Ihmisiä automaattibussin sisällä.
Yläreunassa istuvat, vasemmalta: Miika Nousiainen, Teemu Korhonen ja Marko Lindroos.
Keskirivi vasemmalta: Jari Saarinen, Aku Kyyhkynen, Ert Ülle, Tuomas Tiira, Jalmari Matilainen, Tommi Berg, Aleksi Tepponen, Janne Luukka, Bilal Ahmad ja Jussi Suomela.
Alarivissä istuvat, vasemmalta: Fredrik Forssell, Harri Santamala, Maria Santamala, Tommi Rimpiläinen ja Umar Hamid. Valokuvaaja: Suvi-Tuuli Kankaanpää.