Monikielinen koronainfo oli toinen innovaatiokisan voittajista

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
21.1.2021 klo 10.19

Kaupunginjohtajan innovaatiokilpailun 2020 ykkössijan jakoivat hurjalla vauhdilla luotu monikielinen koronainfo ja Ohjaamotalon aktivointipäivät, jotka auttavat syrjäytymisvaarassa olevia nuoria.

Porvoon verran vieraskielisiä koronainfoa vailla

Kun korona iski päälle keväällä, Espoon kaupungilla tuli välittömästi huoli vieraskielisistä asukkaistaan. Kuinka muut kuin suomea, ruotsia tai englantia ymmärtävät saisivat tietoa ja toimintaohjeita, kun julkiset neuvontapisteetkin oli suljettava?

Vieraskielisiä on miltei 20 prosenttia espoolaisista, noin 54 000. Kieliä on kymmeniä. Puhutuimpia ovat venäjä, viro, arabia, englanti, somali, kiina, albania, kurdi, persia, vietnam, farsi, dari ja turkki.

”Kokosimme nopeasti työryhmän yli toimialarajojen miettimään, kuinka voimme vastata tarpeeseen. Ensimmäiset tiedotteet 15 kielellä olivat espoo.fi-sivustolla muutaman päivän kuluttua. Mutta eihän se voinut olla ainoa kanava, koska kaikilla ei ole pääsyä nettiin”, kertoo vieraskielisiä palveluja kehittävä projektipäällikkö Sari Hammar Espoon perhe ja sosiaalipalveluista.

Järjestöt mukaan puhelinpalveluun

Tiedotuskanavien luomiseksi otettiin yhteyttä järjestöihin.

”Yleensä se vaati vain yhden puhelinsoiton. Monikielinen palvelupuhelin oli pystyssä kolmen viikon kuluttua", kertoo järjestöyhteistyön koordinaattori Maria Tiilikkala.

Koronapuhelimeen lähti vastaajiksi ja neuvojiksi kaupungin organisaatioista eri kieliä taitavia osaajia. Lisäksi mukana oli seuraavien yhdistysten edustajia: EJY, Espoon maahanmuuttajat, Filoksenia, Irakin naisten yhdistys, Kalliolan Setlementti, Maahanmuuttajien perhe ja nuorten yhdistys, Nicehearts, Nuorten polku ja Suomi Syyria Ystävyysseura. Järjestöt tiedottivat myös omissa ja epävirallisissakin kanavissaan, esimerkiksi Facebook- ja Whatsapp-ryhmissä.

”Sekä kaupungin organisaation että järjestöjen neuvojilta tuli hyvää palautetta toiminnasta. Heistä tuntui hyvältä, kun he pystyivät vastaamaan tiedontarpeeseen, kertovat Sari ja Maria.”

"Asiakkaatkin kokivat, että heistä välitettiin, ja luottamus kaupungin palveluihin kasvoi. Jos samalla selvisi, että asiakkaalla oli muutakin palvelutarvetta, pystyimme ohjaamaan kaupungin muiden palveluiden piiriin."

Myös kirjallisia tiedotteita lähetettiin koteihin somalin- ja arabiankielisille perheille. Viestinnän yhteistyö yhdistysten kanssa jatkuu. 

Tällä hetkellä monikielinen koronapuhelinneuvonta ei ole toiminnassa, mutta maahanmuuttajien ohjaus- ja neuvonta -hankkeen kautta annetaan koronaneuvontaa myös puhelimitse. Koronaan liittyviä ohjeita 15 eri kielellä löydät Espoo.fi-sivuilta

Lue myös uutinen: Espoo kokeilee maahanmuuttajien neuvontapalvelua.

Innovaatiokisan voittajat 2

Sari Hammar (vas.) oli mukana polkaisemassa käyntiin monikielistä koronainfoa. Jenni Laisi ja Tea Melin puolestaan ideoivat Ohjaamotalon aktivointipäiviä.

Kaupunginjohtaja innovaatiokilpailussa etsitään innovaatioita, jotka  parantavat palveluja ja tehostavat toimintaa. Kilpailuhakemukset osallistuvat myös LaatukeskuksenQuality Innovation Award -kilpailuun, jossa espoolaiset ovat menestyneet hyvin useina vuosina.

”Ei ole vahinko, että Espoo on päässyt jo kolme kertaa Euroopan innovaatiopääkaupunki -finaaliin. Suuri syy siihen, että olemme menestyneet, tulee myös siitä, että meillä on erinomaisen kehitysmyönteinen ja innovatiivinen henkilöstö. Kaupunginjohtajan innovaatiokilpailu ja sen taso on yksi esimerkki tästä”, Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä totesi Espoo-päivänä 2020 kaupunginjohtajan innovaatiokilpailun palkintojen jaossa.

Juttu ja kuvat on julkaistu alunperin Espoon kaupungin henkilöstölehden Espressin joulukuun numerossa (verkkolehti ei ole saavutettava). 

Teksti Anne Penttilä

Kuvat Kaisu Jouppi