Ohjeita henkilökohtaisen avun hakemiseen ja käyttöön

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä

Henkilökohtaista apua voidaan myöntää toimiin, joista vammainen henkilö ei vamman tai sairauden vuoksi selviä itsenäisesti. Apua voi saada päivittäisiin toimiin, työhön ja opiskeluun, harrastuksiin, yhteiskunnalliseen osallistumiseen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämiseen.

Palvelun voi saada ja järjestää kolmella eri tavalla:

  1. voit toimia avustajasi työnantajana
  2. voit tilata avun sähköisellä palvelusetelillä kaupungin hyväksymiltä tuottajilta
  3. voit antaa kaupungin tilata ja valita tarvitsemasi avun ostopalveluna.

Eri järjestämistapoja on mahdollista yhdistää keskenään sekä muihin palvelu- ja tukimuotoihin. Vammainen henkilö toimii työnjohdollisessa asemassa henkilökohtaiseen avustajaansa nähden.

Ota yhteyttä

Henkilökohtaisen avun neuvonta

Sosiaaliohjaaja Tuija Käyhty p. 050 306 8280 (palveluseteli, ostopalvelu)
Sosiaaliohjaaja Ilse Virtanen p. 050 326 0085 (työnantajat)

Henkilökohtaisen avun avustajien tuntilistat, verokortit, ym.

toimistosihteereiden puhelinaika ma–pe klo 9–10.30. Voit toimittaa tuntilistan myös sähköpostitse (vammaispalvelut@espoo.fi) tai tuoda sen suoraan vammaispalveluiden toimistolle toimiston aukioloaikana.

Toimistosihteerit palvelevat työnantajan (vammaispalvelun asiakkaan) sukunimen mukaan

  • A–J,  p. 09 816 32 553
  • K–N, p. 09 816 35 326 
  • O–Ö, p. 09 816 32 733

Tuntilistat toimitetaan seuraavalla aikataululla

  • 1.-15. päivän tunnit → tuntilistan palautus saman kuukauden 18. päivään mennessä. Palkanmaksu on saman kuun viimeinen päivä.
  • 16.-31. päivän tunnit tai kuukausipalkkaisen tunnit → tuntilistan palautus seuraavan kuukauden 3. päivään mennessä. Palkanmaksu on saman kuun 15. päivä.

Lomakkeet

Lisätietoa
Henkilökohtaisen avun opas työnantajalle (pdf, 2397 Kt)