​Älybotti aloitti monikielisen koronaneuvonnan Espoossa

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
17.4.2020 klo 14.49

Espoon kaupunki kokeilee älybottia eli oppivaa tekoälysovellusta, joka vastaa kysymyksiin Espoo.fi-sivuilla yli 100 kielellä. Chatissä ei tarvitse miettiä millä tavalla kysymyksen muotoilee – jos älybotti ei heti osaa vastata heti, se oppii nopeasti.

Monikielinen älybotti täydentää Espoon kaupungin viestintää ja palvelua tilanteissa, joissa asiakas ei pysty asioimaan suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Älybotti on töissä vuorokauden ympäri, ja se pystyy palvelemaan yhtä aikaa yli 100 000 käyttäjää.

Älybotti lukee tietoja Espoon kaupungin sekä muiden viranomaisten sivuilta, ja vastailee niiden perusteella luotettavasti ja asiantuntevasti. Botti on oppiva, joten jos tiedot sivustoilla muuttuvat, botti huomaa tämän pienellä viiveellä ja muuttaa vastauksiaan.

Älybotti osaa vastata kysymyksiin yli 100 kielellä. Sen kielitaito perustuu englannin kielestä tehtyihin konekäännöksiin. Kielioppivirheitä varmasti tulee, mutta tavoitteena on, että viestien tärkein merkitys välittyy.

Yksityisyydensuojasta botti pitää kiinni: chat-keskustelut käydään anonyymisti.

”Tekoälyyn ja konekäännöksiin perustuvan botin avulla pystymme levittämään toimintaohjeita ja ajankohtaista tietoa palveluistamme Espoon monikieliselle väestölle. Tällainen nopea monikielinen viestintä ei olisi mahdollista ilman tekoälyä. Vaikka kielen oikeellisuudessa on varmasti hiomista, niin ratkaisu täydentää Espoon kaupungin suomen-, ruotsin- ja englanninkielistä viestintää”, sanoo perusturvajohtaja Juha Metso.

Botti neuvoo erityisesti Espoon asioissa

Botti kerää tietoa siitä, mitä siltä kysytään useimmin, ja myös siitä, mihin se ei osaa vastata. Näin pystytään tunnistamaan erityistä huomiota vaativia ongelmia ja kouluttamaan bottia edelleen.

Heti aluksi botti osaa neuvoa esimerkiksi

  • mitä täytyy tehdä, jos epäilee saaneensa koronavirustartunnan
  • millä tavalla liikkumista ja ihmisten kohtaamisia on rajoitettu
  • mistä esimerkiksi seniorit ja lapsiperheet saavat apua arkeensa poikkeusoloissa
  • mistä lomautetut tai irtisanotut työntekijät tai talousvaikeuksiin joutuneet yritykset saavat apua
  • miten Espoon kaupungin eri palveluissa voi asioida poikkeusaikana.

Chatbottia viisaampi älybotti

Älybotti (smartbot) eroaa perinteisestä chatbotista siten, että se ymmärtää myös vapaasti kirjoitettua kieltä, minkä vuoksi se on perinteistä chatbottia mielenkiintoisempi keskustelukumppani. Älybotin kanssa keskustellessa ei tarvitse miettiä millä tavalla kysymyksen muotoilee – jos älybotti ei heti osaa vastata heti, se oppii nopeasti.

Älybotti aloitti työnsä 17.4.2020 suomen- ja englanninkielisillä Espoo.fi-verkkosivuilla. Ruotsinkielisille sivuille botti lisätään hieman myöhemmin. Botti löytyy sivulta www.espoo.fi/koronavirus ja Vieraskielisiä ohjeita koronaviruksesta -sivulta. Se lisätään myöhemmin myös sivustolle www.helloespoo.fi. Botti on hankittu aluksi koekäyttöön kahden kuukauden ajaksi.

Älybotti on kehitetty yhteistyössä tekoäly- ja teknologiayritys IBM:n ja suomalaisen Neuvo Oy Global eHealth -startup-yrityksen kanssa hyödyntäen IBM Watson Assistant -teknologiaa. Bottia on koulutettu useiden terveydenhuollon ja suomalaisen julkishallinnon organisaatioiden viestintäaineistojen pohjalta (mm. Espoon kaupunki, HUS, THL).

Lisätietoja