Näönvarainen hahmottaminen

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä

Näönvarainen hahmottaminen tarkoittaa aivojen kykyä tulkita sitä, minkä silmät näkevät. Sillä tarkoitetaan kuvanmuodostusta ja tunnistamista sekä tila- ja etäisyyssuhteiden käsittämistä. Tarkkaavuuden suuntaamisen avulla mahdollistuu kyky huomata kokonaisuuksia ja olennaisia yksityiskohtia. Näönvaraisen hahmottamisen pulmat voivat liittyä silmän ja käden yhteistyön vaikeuksiin.

Näönvaraisen hahmottamisen pulmista voivat kertoa

  • ajan hallinnan ja kellon oppimisen haasteet
  • siirtyminen paikasta toiseen tai tilassa liikkuminen on haastavaa, esim. lapsi eksyy herkästi tutussakin paikassa eikä opi kulkureittejä
  • vaikeudet seurata opetusta taululta tai oppikirjasta
  • väsyminen runsaan näkötiedon käsittelyyn
  • nähdyn mieleen painamisen ja palauttamisen haasteet
  • vaikeudet kirjainten, kuvioiden, suuntien tai muotojen tunnistamisessa
  • vaikeudet matematiikassa 
  • vaikeudet erottaa kuvioita taustasta ja hahmottaa kuvaa kokonaisuutena
  • vaikeutena oman kehon hahmottamisessa esimerkiksi pukeutumisen hankaluutena tai arkuutena liikuntaleikeissä.

Näönvaraisen hahmottamisen vahvistamiseksi

  • Varmistakaa että koululaisen lähi- ja kaukonäkökyky on riittävä.
  • Vahvistakaa näönvaraista ajattelua kuvaamalla asioita ääneen.
  • Muokatkaa ympäristöä; jäsentäkää tila selkeäksi, käyttäkää riittävää valaistusta ja pöytätyöskentelyssä huomioikaa hyvä työskentelyasento.
  • Muokatkaa työskentelymateriaaleja; käyttäkää vahvoja värejä ja kontrasteja koulu- ja tehtäväkirjoissa, rajatkaa tai muokatkaa tekstiä/kuvia suuremmaksi.
  • Tauottakaa työskentelyä ja pilkkokaa tehtävät pienempiin osiin.
  • Harjoitelkaa arjen toimintoja yhdessä; pöydän voi kattaa vanhemman antaman mallin mukaan, kaupassa lasta voi pyytää auttamaan ostosten etsimisessä sanallisten ohjeiden mukaan, ruoan laittamisessa ja leipomisessa lapsi voi harjoitella esim. mittaamista ja punnitsemista.

Oppimisen apuvälineitä

  • aktiivityyny
  • lukikalvot ja – viivaimet.