Hienomotoriikka ja silmä-käsiyhteistyö tarkoittaa pienten lihasten hallintaa, kuten käden toimintoja ja liikkeiden sujuvuutta.
Hienomotoriikan kehitys alkaa yksinkertaisista isoista liikkeistä, ja kehittyy vaativampiin liikkeisiin, joka vaatii sorminäppäryyttä, koordinaatiota ja sormien eriytyneitä liikkeitä. Silmä-käsi yhteistyö tarkoittaa tarkoituksenmukaisten liikkeiden suunnittelua ja tuottamista näköhavainnon ohjaamana.
Hienomotoriikan ja/tai silmä-käsiyhteistyön pulmista voivat kertoa
- käsiala on hyvin epäselvää, käsi väsyy selvästi työskennellessä tai eteneminen käden töissä on hyvin hidasta
- kirjoittaminen on työlästä ja työvälineiden käyttö on hankalaa (ruokavälineet, sakset, kynät)
- taululta / älytaululta tehtävien tarkistaminen ja kopioiminen on hidasta ja vaikeaa
- tavarat tippuvat tai särkyvät niitä käsitellessä muita saman ikäisiä helpommin
- arjessa käsien tarkkuutta vaativat toiminnot ovat haasteellisia.
Hienomotoriikan ja silmä-käsiyhteistyön vahvistamiseksi
- Ottakaa lapsi mukaan erilaisiin kodin askareisiin, joissa mahdollistuu monipuolinen käsien käyttö esim. pöydän kattaminen, salaattiainesten pilkkominen ja astioiden tiskaaminen.
- Tehkää haastavalta tuntuvat läksyt/kotitehtävät yhdessä, tauottakaa työskentelyä ja pilkkokaa tehtävät pienempiin osiin. Rajatkaa tehtäväaluetta esim. peittämällä osa tehtävistä paperilla. Ensin - sitten sopimukset voivat olla hyödyllisiä toimintaa tukemaan: esim. ensin läksyt, sitten leikki.
- Läksyjä voi tehdä eri asennoissa esim. lattialla vatsallaan maaten, istuen jumppapallon päällä jne.
- Tehkää erilaisia tehtävä- ja puuhakirjoja, rakenteluita ja askartelutehtäviä sekä pelatkaa lautapelejä.
Oppimisen apuvälineitä
- aktiivityyny
- kynätuki
- erikokoiset, paksuiset ja painoiset kynät
- lukikalvot ja -viivaimet.