4v Näönvarainen hahmottaminen

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä

Näönvarainen hahmottaminen

tarkoittaa aivojen kykyä tulkita sitä mitä silmät näkevät.

Monipuolinen liikkuminen ja toimiminen tilassa

  • välineillä liikkuminen: kiipeily, esineiden ylittäminen ja alittaminen sekä kiertäminen, keinuminen, tasapainottelu jne.
  • hyppiminen (esim. tasolta alas)
  • epätasaisessa maastossa liikkuminen/ retkeily
  • portaissa käveleminen

Kotiaskareet

  • kaikissa kotiaskareissa voidaan harjoitella avaruudellisten suhteiden (etäisyydet, suunnat ja esineiden suhde toisiinsa) hahmottamista, esim. pöydän kattaminen, leipominen, työvälineiden ja lelujen järjestäminen omille paikoilleen sekä pölyjen pyyhkiminen.
  • näönvaraista erottelua voi harjoitella etsimällä ja lajittelemalla erilaiset vaatekappaleet puhtaan pyykin joukosta

Yksityiskohtien etsiminen

  • etsitään yhdessä yksityiskohtia kuvista (lehdet, kirjat jne.) tai ympäristöstä esimerkiksi värin, koon, muodon tai materiaalin mukaan (esim. auto- ja bussimatkoilla liikenteestä etsitään mm. tietyn värisiä autoja)
  • piilotusleikit, joissa laitetaan esineitä/ kuvia esille tilaan niin, että lapsi voi etsiä ne katseellaan

Rakentelu- ja lajittelutehtävät

  • puupalikat, junaradat, duplot, legot, megabloks-palikat
  • erilaisten esineiden lajittelu värin, muodon, koon ja materiaalin mukaan

Pala- ja lautapelit

  • palapelit (noin 20–40 palaa)
  • kuvalotot, dominot ja muistipelit (esim. Choko)
  • Junior Colorino-peli
  • Mullin mallin-maatila lautapeli
  • Busytown-peli, Hedelmät-peli, Halli Klack -peli, Logiikkalinna-peli

Ladattavia terapeuttisia pelejä löytyy esim. www.terapiapsi.fi-sivustolta