Hoivakodin kannustinmallin palkinnot jaettiin Espoossa

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
7.2.2020 klo 12.11

Espoo, Kauniainen, Kirkkonummi ja perusturvayhtymä Karviainen palkitsevat vuosittain hoivakoteja asiakastyytyväisyydestä sekä asukkaiden viihtyvyyttä ja elämänlaatua lisäävien hyvien käytänteiden kehittämisestä.  Hoivakodin kannustinmalli 2019 -kilpailun voitti Sateenkaari-Koti. Taavin muistipalvelukeskus sai kunniamaininnan vuoden parhaimmasta käytänteestä.

”Hoivakodin kannustinmallissa voimme jakaa osaamistamme ja viedä palvelujemme laatua eteenpäin”, Elina Kylmänen, Espoon pitkäaikaishoitopäällikkö sanoo Hoivakodin kannustinmallin -palkitsemistilaisuudessa.

Hoivakodin kannustinmalli -kilpailussa on kaksi osaa: asiakastyytyväisyys ja hoivakodissa kehitetty käytänne. Voittaja valitaan asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten ja yksikössä kehitetyn käytänteen virkamiesraadilta saamien pisteiden perusteella. Hoivakodin kannustinmalli 2019 -kilpailun voitti Sateenkaari-koti.

Palkinnot jaettiin Espoossa 21.1.2020. Palkintotilaisuuteen osallistui hoivakotien henkilöstöä järjestävistä kunnista.

Sateenkaari-Koti hoivakodin kannustinmallin voittaja

Hoivakodin kannustinmalli 2019 -kilpailun voitti Sateenkaari-Koti.

Sateenkaarikodin kehittämä käytänne oli yhdessä tehty leikekirja. Asukkaat ja henkilökunta kokoontuvat yhteen lukemaan aikakauslehtiä ja poimivat niistä mieluisia kuvia, jotka kootaan yhteiseen leikekirjaan.

”Asukkaamme pitävät, kun vietämme yhteistä aikaa lukien. Lukemisen ohessa seurustelemme ja keräämme leikekirjaan mieleisiä, ja keskustelua herättäviä kuvia. Kuvia katselemalla muistelemme ja se toimii keskustelun virittäjänä”, Sateenkaari-Kodin toimitusjohtaja Tuulikki Pihkala-Perälahti kuvailee.

Taavin muistipalvelukeskuksessa vuoden paras käytänne

Hoivakodin kannustinmalli -kilpailuun osallistuvat hoivakodit toteuttavat uuden käytänteen, joka lisää asukkaiden viihtyvyyttä ja elämänlaatua.

Vuoden 2019 parhain käytänne kehitettiin muistisairaille palveluasumista tarjoavassa Espoon kaupungin Taavin muistipalvelukeskuksessa. Muistipalvelukeskuksessa etsittiin keinoja siihen, miten asiakkaiden toiveet ja unelmat saadaan kuuluviin.

”Muistisairaan ilmaisukyvyn haurastumisen myötä kyky kertoa itselle tärkeistä asioista ja toiveista vaikeutuu.  Tämän vuoksi asiakkaan läheiset ja heidän kertomuksensa ovat ensiarvoisen tärkeitä. Tältä pohjalta lähdimme kehittämään asukaskokouksia”, Taavin muistipalvelukeskuksen palveluesimies Anne Susiluoto kuvailee.

”Haluamme, että asukkaiden ja omaisten ääni on mukana tapahtumien ja retkien sekä arjen unelmien toteutuksessa. Kokoamme kaksi kertaa kuukaudessa järjestettävien asukaskokousten helmet eli asukkaiden ideat ja toiveet Asiakkaan osallisuus -taululle ja seuraamme niiden toteutumista läpi vuoden”, palveluohjaaja Minna Rantanen kertoo.

Hoivakodin kannustinmallin kilpailuun käytänne ilmoitettiin nimellä ”Me halutaan kilo makkaraa ja kuumaa kaakaota" -asukkaiden unelmat todeksi.

Kunniamaininnat asiakastyytyväisyydestä

Tehostetun palveluasumisen asiakkaat ja heidän omaisensa arvioivat hoivan ja elämisen laatua hoivakodeissa asiakastyytyväisyyskyselyllä kaksi kertaa vuodessa. Kunniamaininnan erinomaisista asiakastyytyväisyykyselyn tuloksista sai espoolainen hoivakoti Vuoksela. Perusturvayhtymä Karviainen palkitsi asiakastyytyväisyydellä mitaten palvelutalo Toivokodin parhaimpana hoivakotina.  Kirkkonummi palkitsi Kirkkonummen palvelutalon.

Kolme ihmistä istuu pöydän ympärillä ja lukee lehtiä. Espoolaisessa Sateenkaari-Kodissa asukkaat ja henkilökunta kokoontuvat yhteen lukemaan aikakauslehtiä ja poimivat niistä mieluisia kuvia, jotka kootaan yhteiseen leikekirjaan. Kuva: Sateenkaari-Koti.