Asiakkaan ääni esiin

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
20.3.2019 Anu, Aino-Marja, Annukka ja Emmi

Olemme Espoon perhe- ja sosiaalipalveluissa uuden äärellä – pilotoimme sosiaalisen raportoinnin työmallia. Sosiaalialan ammattilaiset kohtaavat päivittäin asiakkaidemme kanssa erilaisia ilmiöitä, jotka eivät näy tilastoissa. Työntekijämme ovat aitiopaikalla näkemässä ja kuulemassa näitä ilmiöitä.

Tietoa kertyy laajasti, mutta se jää usein vain kyseisten ammattilaisten tietoon. Puhumme hiljaisesta tiedosta. Sosiaalisen raportoinnin myötä saamme tuolle hiljaiselle tiedolle äänen, ja nostamme kootusti esiin asiakkaiden kohtaamia haasteita.

Parannamme palveluja

Haluamme kertoa espoolaisten asiakasperheidemme tilanteista, jotta perheille suunnattuja palveluja voidaan parantaa. Meillä tuotetaan jo lukuja ja kaavioita, mutta niiden lisäksi on tärkeää paneutua myös tilastojen taakse kätkeytyviin ilmiöihin. Tämän on todennut myös lainsäätäjä, joka on kirjoittanut Sosiaalihuoltolakiin kuntien velvoitteen sosiaaliseen raportointiin.

Toteutamme sosiaalisen raportoinnin pilotin yhdessä kuuden sosiaalityön tiimimme kanssa. Sosiaalityön tiimien keräämien aineistojen ja analyysien näkökulmia laajennamme yhdessä muiden asiantuntijoidemme kanssa työpajoissa. Tavoitteenamme on nostaa kootusti esiin ammattilaisillemme kertynyt tieto ja asiakkaiden ääni.

Tervetuloa loppuseminaariin

Tulokset esittelemme kuntalaisille, henkilöstöllemme ja päättäjille toukokuun loppuseminaarissa Espoon Valtuustotalossa torstaina 16.5.2019. Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan!

Olemme täällä Espoossa innolla tekemässä sosiaalista raportointia, ja olemme päässeet siinä hyvään vauhtiin. Ole Sinäkin osa sosiaalisen raportoinnin pilottiamme, ja seuraa viikoittain päivittyvää Puhekuplia-blogiamme.

Keväisin terveisin

Anu, Aino-Marja, Annukka ja Emmi
Espoon perhesosiaalipalvelut

puistotäti lapsien kanssa keinumassa