Palvelutorin asiakasmäärä kasvoi lähes 1,5 miljoonaan

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
14.1.2019 klo 8.00

Ison Omenan palvelutorilla kävi vuonna 2018 yhteensä 1 461 459 asiakasta, mikä on 8,4 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017, jolloin asiakaskäyntejä tilastoitiin 1 347 847. Palvelutorin asiakaskäyntimäärä on kasvanut koko ajan siitä lähtien, kun se avattiin elokuussa 2016.

Vuoden jokaisena arkipäivänä Palvelutorilla vierailee keskimäärin 5 000, viikonloppuisin keskimäärin 2 000 asiakasta.

Ison Omenan kirjasto Suomen vilkkain

Palvelutorin asiakaskäyntimäärän kasvu siivitti Ison Omenan kirjaston ensimmäistä kertaa Suomen vilkkaimmaksi kirjastoksi. Kirjastossa kävi viime vuonna 1 353 002 asiakasta, mikä on 7,8 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017.

Aiempina vuosina Suomen vilkkaimman kirjaston titteli on mennyt Turun pääkirjastolle, joka nyt ylsi 1 196 093 asiakaskäyntiin ja jäi siten tilastossa toiseksi.

Etenkin sote-palvelujen kysyntä kasvoi

Palvelutorin kymmenestä palveluyksiköstä suhteellisesti eniten asiakaskäyntimääriään kasvattivat mielenterveys- ja päihdepalvelut (+37 prosenttia) sekä Kela (+33,1 prosenttia). Näihin vaikuttivat se, että mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat tulleet espoolaisille tutummiksi ja niitä saa myös ilman ajanvarausta, sekä Kelan uusi vuoronumeroton palvelukonsepti, joka poisti pitkät jonot ja mahdollisti aiempaa isomman asiakasmäärän palvelemisen.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) laboratoriopalvelujen asiakasmäärä kasvoi 17,6 ja kuvantamispalvelujen asiakasmäärä 11,1 prosentilla. Asiakaskyselyjen mukaan HUS:n palveluihin tullaan entistä useammin metrolla ja bussilla niin Tapiolan, Espoonlahden ja Espoon keskuksen suuralueilta kuin Helsingistäkin – painavana perusteena se, että samalla käyntikerralla voi hoitaa myös muita arjen asioita.

– Vuonna 2019 sote-palvelujemme kysyntä kasvanee edelleen, kun kaupungin oma Ison Omenan terveysasema aloittaa toimintansa Palvelutorilla 14. tammikuuta ja laajentaa samalla aukioloaikansa arki-iltoihin. Ennakoimme, että tämä lisää terveysasema-asiakkaiden määrää noin 30 000:lla vuodessa. Todennäköisesti välillisenä vaikutuksena myös muiden yksiköiden asiakasmäärät kasvavat jonkin verran, arvioi Espoon kaupungin asiointipalvelupäällikkö Juha-Pekka Strömberg.

Lisätietoja

asiointipalvelupäällikkö Juha-Pekka Strömberg, Espoon kaupunki
puh. 043 826 8538
juha-pekka.stromberg@espoo.fi