Matinkylän palvelutori näyttää tietä

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
14.11.2011 klo 11.00

Ruokakauppareissulla pistäydymme usein esimerkiksi apteekissa tai vaateostoksilla. Miksi emme kävisi samalla hammaslääkärissä tai terveydenhoitajan vastaanotolla?

- Pyrimme siihen, että palveluita tarvitsevilla palveluiden käyttö kytkeytyisi muuhun arkeen, kuten työmatkan varrelle, Matinkylän palvelutorin suunnittelua koordinoiva Jorma Valve sanoo.

Suur-Martinkylän asukasmäärä kasvaa kymmenessä vuodessa ennusteiden mukaan yli 6000 hengellä. Matinkylän palvelutorilla pilotoidaan mallia, jossa tietyn isomman alueen keskitetyt palvelut sijoitetaan 800 metrin säteelle metroasemasta.

Matinkylän palvelutorille tuodaan ensisijaisesti palveluja, joiden käyttäjät kulkevat metrolla ja hyötyvät muutenkin liikenneväylien ja kaupallisten palveluiden läheisyydestä. Nyt suunnitteluvaiheessa palveluvalikoimaan ajatellaan tuotavaksi ainakin terveysasemaa, perhe- ja sosiaalipalveluja sekä senioripalveluja. Lisäksi palvelutorille suunnitellaan vertaisryhmätiloja. Niitä voisivat hyödyntää kaupungin lisäksi erilaiset järjestöt.

Espoon vahvuus on kaupunkirakenne, jossa kaikki viisi omailmeistä aluekeskusta – Matinkylän lisäksi Leppävaara, Tapiola, Espoonlahti ja Espoon keskus – ovat hyvien joukkoliikenneväylien ja tulevaisuudessa myös raideliikenteen varrella. Jokainen aluekeskus on kompakti 50 000–60 000 asukkaan kokonaisuus, jonka väestömäärä on juuri sopiva, jotta se pystyy kustantamaan alueen väestölle toimivat julkiset ja yksityiset palvelut.

Palveluiden sijoittelu vaatii tarkkaa harkintaa ja palvelujen käyttäjien kuuntelua. Lähipalveluihin kuuluvat esimerkiksi päivähoito ja alakoulut, joita ei jatkossakaan keskitetä aluekeskuksiin. Monia muita palveluja sen sijaan on tarkoitus keskittää, jolloin palvelujen aukioloaikoja voidaan laajentaa ja palvelupisteisiin saadaan enemmän erityistason osaamista.

Kaupungin visioissa myös sähköisten palvelujen tarjontaa aiotaan kasvattaa kaikkialla, missä se vain on mahdollista. Toimivat sähköiset palvelut ovat olleet espoolaisten toivelistan kärjessä. Se vapauttaa työntekijöitä sinne, missä heitä eniten tarvitaan.

Lue koko artikkeli "Kohti tulevaisuuden palveluverkkoa" uusimmasta Espoo- Esbo -lehdestä.