Länsi-Uudenmaan kuljetuspalvelut uudistuvat – asiakkaat mukana kehittämässä

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
22.3.2019 klo 16.04

Uusi liikennepalvelulaki tuo kuljetuspalvelujen järjestämiseen uudenlaiset haasteet ja mahdollisuudet. Länsi-Uudellamaalla kuljetuksista vastaa jatkossa Länsi-Uudenmaan kulkukeskus, jota Espoo johtaa.

Palvelun uudistaminen etenee tämän vuoden aikaan seuraavasti:

  • keväällä kilpailutetaan välitysoperaattori, joka hallinnoi kuljetustilauksia
  • kesällä kilpailutetaan vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetukset 
  • syksyllä testataan palvelua vapaaehtoisten kehittäjäasiakkaiden kanssa
  • loppuvuodesta alkaa asiakkaiden siirtyminen uuteen palveluun.

Uusi palvelu parantaa saatavuutta, turvallisuutta ja seurattavuutta. Uuden teknologian avulla asiakas saa uusia vaihtoehtoisia toimintatapoja, ja sekä asiakas että kunta voivat seurata palvelun toteutumista reaaliaikaisesti. Asiakkaat voivat myös osallistua palvelun arviointiin ja kehittämiseen sekä antaa palautetta aiempaa helpommin.

Kuljetuspalvelu korvaa julkista liikennettä

Kuljetuspalvelu on tarkoitettu niille asukkaille, jotka eivät sairauden tai vamman vuoksi pysty käyttämään julkista liikennettä. Palvelun saatavuuteen kiinnitetään erityistä huomiota: tilauspuheluihin vastataan minuutin sisällä ja palvelu on ovella viimeistään tunnin kuluttua tilauksesta.

Asiakkaat mukana kehittämisessä

Tavoitteena on nykyaikainen ja asiakaslähtöinen toimintamalli, jota kulkukeskuksen tulevat asiakkaat ovat mukana kehittämässä. Edelleenkin on mahdollista tulla mukaan vaikuttamaan:

  • Kuljetukset 2019 -hanke ja monet järjestöt ovat järjestäneet kuljetuspalveluihin liittyviä keskustelutilaisuuksia.
  • Lisäksi Espoon kirjastoissa järjestetään joka toinen viikko avoimia keskustelutilaisuuksia, joissa keskitytään asiakkaiden kysymyksiin ja huolenaiheisiin. Seuraavat tilaisuudet ovat 27.3. Sellossa, 10.4. Isossa Omenassa, 24.4. Sellossa, 8.5. Kalajärvellä ja 22.5. Kauklahdessa.
  • Keskustelua käydään myös sosiaalisessa mediassa sekä Kuljetukset 2019 -verkkosivulla, jonne voi jättää ideoita ja palautetta ja jonne on koottu vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin.
  • Vapaaehtoisten kehittäjäasiakkaiden työpajoista ensimmäinen järjestettiin tammikuussa ja seuraavat ovat tulossa huhti-toukokuussa. Työpajoissa käsitellään mm. kuljetusten kilpailutuksia ja ohjeistuksia. Kehittäjäasiakkaat osallistuvat myös tarjousten arviointiin.
  • Asiaa on käsitelty kuntien vammais- ja vanhusneuvostoissa. Vammais- ja vanhusneuvostojen edustajat ovat osallistuneet myös työpajoihin.

Asiakkaiden palaute ja toiveet ovat vaikuttaneet mm. seuraavat asioihin: Pikainen välttämätön pysähdys matkan aikana reitin varrella sallitaan, kuljetuksen tilaaminen onnistuu myös asiakasnumerolla, saattajan ei tarvitse olla läsnä koko matkan ajan, saattajaksi käy myös kuljetuspalvelutuen saaja, perheenjäsen-käsite laajenee koskemaan myös muualla kuin samassa taloudessa asuvia läheisiä. Myös matkojen yhdistelyyn sekä bonusmatkoihin liittyviä määrittelyjä muokattiin. Lisäksi oman auton vaikutus palvelun myöntämiseen lievenee ja palvelun käyttö muualla Suomessa mahdollistuu (vammaispalvelulain mukaiset kuljetukset), ja yhdisteltyjen kuljetusten omavastuuraja poistuu (sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetukset).

Palvelussa on joustoa, yksilölliset tarpeet otetaan huomioon

Julkisuudessa on esitetty mm. palvelun sisältöön, pysähdyksiin, reittien muuttamismahdollisuuksiin ja tietosuojaan liittyviä väittämiä, jotka eivät pidä paikkaansa. Haluamme oikaista nämä väitteet seuraavasti:

  • Jokaiselle asiakkaalle myönnetään palveluja yksilöllisen tarpeen mukaan.
  • Kuljetuspalvelu on tarkoitettu liikkumiseen paikasta toiseen. Asiointia varten on tarjolla mm. kauppapalvelua ja henkilökohtaista apua – kuljetuspalvelun ei ole tarkoitus korvata näitä palveluja.
  • Välityskeskus antaa tilatulle kuljetukselle hinnan ja reitin. Kuljettaja pystyy kuitenkin reagoimaan muuttuviin tilanteisiin kuljetuksen aikana.
  • Pikaiset, välttämättömät reitin varrella olevat pysähdykset ovat sallittuja. Lisäksi ns. päiväkotipysähdys (lapsen vieminen päiväkotiin ja hakeminen päiväkodista) saa kestää pitempään ja poiketa reitiltä.
  • Tilausta tehdessään ja kyytiin noustessaan asiakas tunnistautuu asiakasnumerolla tai nimellä. Tilausprosessin aikana huolehditaan asiakkaan tietosuojasta.

Palvelun saatavuuden parantaminen on yksi uudistuksen keskeisistä tavoitteista. On asiakkaiden etu, että autot ovat liikenteessä koko ajan. Silloin saamme järjestettyä kaikille kuljetukset ja palvelun saatavuus on hyvä.

Liite: Kuljetuspalvelun periaatteet

  1. Palvelu on asiakkaalle turvallista.
  2. Palvelu on esteetöntä, saavutettavaa ja vastaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita.
  3. Palvelu tulee saada kohtuullisessa ajassa ja sen tulee olla käytettävissä ympäri vuorokauden.
  4. Palvelukielinä toimivat suomi, ruotsi ja englanti.
  5. Kuljetusten yhdistely perustuu asiakkaiden vapaaehtoisuuteen.
  6. Palvelu toteutetaan yhdenvertaisesti Länsi-Uudenmaan alueella.
  7. Kuljettajat ovat ammattitaitoisia.
  8. Oman taksin käyttöoikeus (ns. vakiotaksikäyttöoikeus) on mahdollista niillä asiakkailla, joille se on perusteltua.