Palautteellasi on merkitystä enemmän kuin uskotkaan

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
19.4.2021 klo 13.30

Oletko joskus antanut palautetta Espoon kaupungille ja miettinyt onko sillä merkitystä? Palautteesi on meille todella tärkeä ja auttaa meitä kehittämään Espoosta entistäkin paremman ja turvallisemman paikan asua.

Kaupunkilaisten palautteet kertovat välittämisestä ja yhteisen hyvän vaalimisesta. Espoolainen haluaa olla tyytyväinen asukas ja ylpeä kaupungistaan. Täällä halutaan vaalia luontoa, rantoja ja vesistöä. Onneksi tuo tavoite on kaupunkilaisten ja kaupungin yhteinen. Me tarvitsemme toisiamme!

Tässä jutussa on joitakin esimerkkejä siitä, mitä olemme saaneet aikaan ihan viime aikoina  kuntalaisilta saamiemme palautteiden ansiosta.

Asuinympäristöt ja kadut palautteiden kärjessä

Erityisen paljon saamme palautetta asuinympäristöön ja katujen kunnossapitoon liittyen. Palautteiden ansiosta olemme lisänneet liikennemerkkejä, asentaneet nopeusnäyttöjä, tutkineet ja lisänneet teiden hidasteita sekä avanneet tukkeutuneita ojia.

Saamme asukkailta usein toiveita vaarallisten tai huonokuntoisten puiden suhteen. Tämäkin tieto on meille hyvin tärkeää, jotta voimme puuttua asiaan tarpeen vaatiessa pikaisestikin. Citykani- ja rottaongelmaa vastaan taistelemme yhteistyössä asukkaiden kanssa.

Lisäksi järjestämme vieraslajitalkoita, poistamme näkymäesteitä, hoidamme leikki-, asukas- ja koirapuistoja, putsaamme yleisten alueiden töhryjä, korjaamme liikennemerkkejä sekä kunnostamme penkkejä ja sijoitamme uusia puisto- ja katualueille saamiemme toiveiden perusteella.

Korona toi mukanaan maskit ja lisäsi ulkoiluintoa samalla, kun muut harrastukset vähenivät. Nämä seikat ovat lisänneet roskaisuutta. Kunnossapitomme on vastannut tähän haasteeseen tihentämällä monessa paikassa jäteastioiden tyhjennystahtia ja tilaamalla suurempia roska-astioita saamamme kuntalaispalautteen perusteella.

Kiitoksia saavat niin kirjastot kuin pysäköinninvalvonta

Saamme myös kiitoksia hyvästä työstä. Hyvää palautetta on aina mukava saada. Kiitos siitä!

Esimerkiksi kirjastomme saavat kiitosta ystävällisestä palvelusta erityisesti korona-aikana sekä espanjankielisistä satutunneista. Myös sitä on kiitelty, että olemme siirtäneet Language Cafet internetiin korona-aikana.

Kulttuuripalvelumme ovat saaneet kiitoksia tapahtuma- ja kulttuuripalveluiden hallinnoimasta verkkopalvelusta, joka löytyy osoitteesta www.urbanespoo.fi. Kannattaa käydä tutustumassa!

Tänä talvena säät ovat suosineet hiihtäjiä, ja liikuntapalvelujamme onkin kiitetty useaan otteeseen latujen hienosta kunnossapidosta ja hyvistä hiihtoreiteistä. Myös ulkoliikuntalaitteista on tykätty.

Espoon vanhuspalveluja kiitellään vanhempien hyvästä hoidosta eri ryhmäkodeissa, ja koronarokotuspaikkoja kehutaan erinomaisesta sujuvuudesta.

Kauniaisten kaupunki luovutti pysäköinninvalvontansa tämän vuoden alussa Espoon kaupungin hoteisiin. Tämä naapurikaupunkiin jalkautuminen sekä omien kulmiemme valvonta on ollut kiiteltyä, kun väärin pysäköidyt autot eivät ole haitaksi muille pysäköintipaikkaa etsiville

Joskus kaupunki yllättää jopa nopeudella

Myös nopeudesta saamme kiitoksia tasaisin väliajoin. Esimerkiksi vanhojen ja vaarallisten puiden poistamista Soukansalmesta on kuvailtu käsittämättömän nopeaksi. Koiraihmiset taas kiittävät kovasti Laurinlahteen tulleista uusista roskiksista.

Kunnossapito kartalla -palvelumme on saanut valtavasti paitsi kiitosta myös käyttäjiä. Osa kaupunkilaisista löytää jo vastaukset kysymyksiinsä itse tästä karttapalvelustamme, jossa talvikunnossapidon tilanne näkyy lähes reaaliaikaisena. Kehitämme sivua koko ajan, ja asiakkaat ovatkin itse ehdottaneet muun muassa pysäköintikieltoalueiden lisäämistä karttapalveluun. Tämä on tarkastelun alla.

Vuosittain lähes 20 000 palautetta

Espoon kaupungin palautepalvelun kautta saamme vuosittain lähes 20 000 palautetta. Palautetta pääset antamaan palautepalvelussamme, jonne löydät linkin myös jokaiselta espoo.fi-sivuston alasivulta.

Jos palautteet kiinnostavat enemmänkin, tutustu palauteraporttiimme, jonka avulla voit tarkastella vaikkapa kuinka paljon palautetta jostain tietystä palauteaiheesta on annettu vaikkapa edeltävän kuukauden aikana.