Kulttuuria kaikille: Kulttuurikurkkaus

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
19.11.2020 klo 15.44

Tässä juttusarjassa esittelemme Espoon kaupungin Kulttuuria kaikille -palvelut, joiden tavoitteena on edistää yhdenvertaisuutta ja kulttuuripalvelujen saavutettavuutta tuomalla kulttuuria kuntalaisten saataville – vauvasta vaariin. Juttusarjan toisessa osassa tutustutaan tarkemmin Kulttuurikurkkaukseen.

Kulttuurikurkkaus on toimintamalli, jonka avulla kulttuuria viedään varhaiskasvatuksen pariin. Kulttuurikurkkauksesta pääsevät nauttimaan kaikki 3–5-vuotiaat espoolaislapset kaupungin päiväkodeissa.

Kulttuurikurkkaus on yhteistyössä kulttuuritoimijoiden kanssa toteutettava osa varhaiskasvatusta. Taiteen ja kulttuurin ammattilaiset vierailevat päiväkodeissa esiintymässä tai ohjaamassa lapsille suunniteltuja sisältöjä, osaan päiväkodeista saapuu kiertävä materiaalipaketti.

Nyt koronan myötä Kulttuurikurkkausta toteutetaan ulkona tai etäyhteyksin. Toimintatapoja on kehitetty nopeasti ja luovasti vastaamaan pandemia-ajan haasteisiin.

Kaksi lasta on kyykyssä maassa huomioliivit päällä. Taustalla kaksi muuta lasta.

Maakirjan päiväkodin lapset osallistuivat Teatteri Ilmi Ö:n Kulttuurikurkkaustyöpajaan marraskuussa 2020. Kuva: Olli Urpela.

Yksi Kulttuurikurkkauksen kahdestakymmenestäviidestä toimijasta on Seikkailutaidekoulu. ”Meistä on ollut tosi kivaa saada järjestää nyt syksyllä työpajoja nimenomaan paikan päällä ja fyysisesti, etäyhteyksien varassa toimimisen sijaan. Ulkona työskentely koko työpajojen ajan on ollut meille varsin mutkatonta, sillä olemme muutenkin erikoistuneet juurikin ulkona opettamiseen ja lasten kanssa retkeilyyn ja seikkailuun”, kertovat Seikkailutaidekoulun Satu Sipilä ja Verna Kuntsi.

”Kun koronatilanne iski päälle, meillä oli hyvin haastavaa. Koko kulttuurialalla työt loppuivat kuin seinään, ja pelkäsimme tämän hankkeen jatkumista. Kuitenkin Kulttuurikurkkauksessa on nyt ollut syksyllä vahvasti toiveena, että lasten kulttuuritapahtumat saadaan järjestymään. Siksi olemme olleet iloisia, että kurkkauksia on nyt järjestetty.”, Sipilä ja Kuntsi toteavat.

Kulttuurikurkkausta ryhdyttiin kehittämään vuonna 2018 pilottihankkeen muodossa. Espoossa on jo vuodesta 2008 ollut toiminnassa KULPS! eli Kulttuuri- ja liikuntapolku, jonka kautta peruskouluikäiset pääsevät kokemaan ja tekemään taidetta, käyttämään kirjastojen monipuolisia mahdollisuuksia sekä tutustumaan monipuolisesti erilaisiin liikuntalajeihin ja -paikkoihin. Pilotin myötä kulttuurikasvatusta haluttiin laajentaa myös varhaiskasvatuksen puolelle.

Kulttuurikurkkauksen koordinaattori Kaisa Koskela on ollut alusta asti mukana kehittämässä toimintamallia. Koskela kertoo, että Kulttuurikurkkaus on valtakunnallisesti uniikki.

”Pilottihankkeessa, joka sittemmin jalostui Kulttuurikurkkaukseksi, oli alusta asti tärkeää, että taide nähdään leikillisenä toimintana, joka riisuu taiteesta elitistisyyttä”, Koskela kertoo.

Lapset istuvat maassa ja katsovat esiintyjää, joka on pukeutunut pupuksi.

Maakirjan päiväkodin lapset osallistuivat Teatteri Ilmi Ö:n järjestämään Kulttuurikurkkaustyöpajaan marraskuussa. Kuva: Olli Urpela.

Tärkeä osa Kulttuurikurkkauksen arvomaailmaa on lasten osallisuuden kehittäminen. ”Kyse ei ole niinkään siitä, että lapset päättäisivät, millaisia esityksiä he haluavat vaan pikemminkin siitä, että lapset voivat kokea, että heidän äänensä kuuluu taiteen tekemisen kautta ja että heidän mielipiteillään on merkitystä”, kertoo Koskela.

Osallisuus on niin ikään varhaiskasvatussuunnitelmassa keskeisessä osassa. Varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on siis vastuuta siitä, että lasten osallisuus otetaan huomioon ja sitä tuetaan. Kulttuurikurkkaus tuo varhaiskasvatukseen taiteen ja kulttuurin keinoja ja työkaluja tukemaan lasten osallisuutta.

”Kurkkauksen kulttuuritoimijoille on korostettu osallisuuden, taiteellisen ja pedagogisen laadun sekä kestävän kehityksen arvoa toiminnassa. On ollut hienoa nähdä, miten toimijat ovat pystyneet toteuttamaan näitä. Oppimiseen ja lapsuuteen liittyvät käsitykset muuttuvat ja kehittyvät ylipäänsä nopeasti, ja kulttuuritoimijoilta vaaditaan kykyä omaksua uutta tietoa”, Koskela toteaa.

Osana Kulttuurikurkkausta järjestetään myös kasvattajien kurkkausta, jossa taide- ja kulttuuritoimijat innostavat henkilöstöä hyödyntämään taiteen mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa uusilla tavoilla. ”Kulttuurikurkkaukset ovat iloisia tapahtumia myös henkilökunnalle. Yhteisöllisyys, yhdessä nauraminen ja leikkiminen voivat auttaa henkilöstön jaksamisessa”, Kaisa Koskela kertoo.

Seikkailutaidekoulun Satu Sipilän ja Verna Kuntsin mukaan lapset ovat ottaneet Kulttuurikurkkauksen työpajat vastaan hyvin.

”Meillä on ollut tosi mukavia yhteistyötahopäiväkoteja, joissa on ollut kivat ja aktiiviset lapsiryhmät. Työpajassamme on paljon leikkiä, touhua, taiteilua, kehyskertomuksena toimiva satu ja vähän yllätyksiäkin”, Sipilä ja Kuntsi iloitsevat.

”Tuntuu, että olemme onnistuneet tavoitteessamme tuoda lasten arkisiin lähimetsäretkiin pientä taikaa työpajoillamme!”

***

Oletko Kulttuurikurkkauksen toiminnasta kiinnostunut taiteilija tai taidetoimija? Haluaisitko tarjota toimintaa tai ohjelmaa mukaan Kulttuurikurkkaukseen? Ota yhteyttä sähköpostitse kaisa.k.koskela@espoo.fi.