Kulkukeskuksen asiakasohjeiden suunnittelu alkoi

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
20.9.2019 klo 13.40

Vammaispalvelulain (VPL) ja sosiaalihuoltolain (SHL) mukaisten kuljetusten kehittämisessä on edetty asiakasohjeiden tekoon. Asiakasohjeiden suunnittelu aloitettiin  keskiviikkona 18.9. Espoon valtuustotalolla. Tilaisuuteen osallistui yhteensä 30 kehittäjäasiakasta ja Länsi-Uudenmaan kuntien vanhus- ja vammaisneuvostojen edustajaa.

Työpajassa käytiin innokasta keskustelua muun muassa kuljetuksen tilaamisesta ja matkustamisesta. Asiakkaat toivoivat ohjeeseen konkreettisia esimerkkejä arjen tilanteista sekä selkeitä rajauksia, kuinka palvelua tulee käyttää. Kaikki esille tuodut asiat huomioidaan asiakasohjeita laadittaessa.

Länsi-Uudenmaan kulkukeskuksen toiminnan sujuvuuden yhtenä edellytyksenä ovat selkeät asiakasohjeet ja siksi asiakkaat ovat tärkeässä roolissa, kun ohjeita laaditaan. Asiakasohjeet pohjautuvat kuntien hyväksymiin kuljetuspalvelun toimintaohjeisiin.

Seuraavana vuorossa pilotointi

Kulkukeskuksen toiminta alkaa vuonna 2020.  Alkuvuodesta aloitetaan palvelun pilotointi, johon osallistuu vapaaehtoisia kehittäjäasiakkaita. Onnistuneen pilotoinnin jälkeen kuljetuspalvelu otetaan käyttöön alueittain. Tavoitteena on, että koko Länsi-Uusimaa on palvelun piirissä vuoden 2020 loppuun mennessä.