Keilaniemeen maanalainen pysäköintilaitos

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
8.2.2019 klo 16.55

Espoon Keilaniemeen on suunnitteilla kalliopysäköintilaitos, jonne voisi pysäköidä jopa 2 000 autoa. Kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyjaosto käsittelee pysäköintilaitosta koskevaa Regeneron Oy:n suunnitteluvaraushakemusta kokouksessaan 11.2.2019.

Regenerolla on Keilaniemenrannassa vireillä laaja kehittämishanke, joka sisältää muun muassa 161 metriä korkean toimistohotellitornin sekä entisen Fortumin pääkonttoritornin uudistamisen.

Keskitetyllä pysäköinnillä uusia mahdollisuuksia alueen kehittämiselle

Keilaniemi uudistuu parhaillaan voimakkaasti. Tämä aiheuttaa paineita pysäköinnin järjestämiselle. Toistaiseksi pysäköinti on ratkaistu kiinteistökohtaisesti, mikä rajoittaa alueen kehittämistä. Myöskään Keilaniemessä asioiville nykyinen käytäntö ei ole paras mahdollinen.

Keilaniemi on maamme merkittävin yrityskeskittymä, jossa pääkonttoriaan pitävät useat Suomelle tärkeät kansainväliset pörssiyritykset.

”Uusi keskuspysäköintilaitos mahdollistaa Keilaniemen kehittymisen aivan uudelle tasolle”, toteaa projektinjohtaja Antti Mäkinen.

Mallia Tapiolasta

Aikaisemmin alueella ei ole selvitetty keskitetyn pysäköintijärjestelmän toteuttamismahdollisuuksia. Nyt Keilaniemen ja Otaniemen kehittämisvauhdin kiihdyttyä keskuspysäköintilaitoksen toteuttaminen on perusteltua.

”Myös Tapiolan keskuksen kehittämiselle luotiin edellytykset toteuttamalla maanalainen keskuspysäköintilaitos, jossa on 2 100 autopaikkaa. Keilaniemen pysäköintiluola olisi samaa kokoluokkaa”, kertoo Mäkinen.

Metro, Kehä I:n tunnelointi, tuleva Raide-Jokeri sekä vieressä sijaitsevan Aalto-yliopiston kampuksen rakentaminen ovat vauhdittaneet Keilaniemen kehittämistä. Kehä I:n liikenne siirtyy tunneliin loppukeväästä 2019, minkä jälkeen tunnelin päälle rakennetaan puisto. Vuonna 2024 liikennöinnin aloittavan Raide-Jokerin päätepysäkki tulee metroaseman viereen.

Kehä I:n tunnelointi Keilaniemessä

Kehä I:n tunnelityömaa Keilaniemessä. Kuva: Hannu Vallas.