Koulussa jokainen saa vaikuttaa! Juvanpuistossa oppilaita rohkaistaan osallistumaan ja toimimaan

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
23.1.2020 klo 9.00

Juvanpuiston koulussa jokainen oppilas saa vaikuttaa: koulun oppilaskunta koostuu erilaisista tiimeistä, joissa oppilaat toimivat aktiivisesti. Koulun oppilaat ovat mukana Educa-messuilla 24.1. kertomassa oppilaskuntatoiminnasta.

Nykyisenlainen oppilaskuntatoiminta pyörii yhtenäisessä peruskoulussa Juvanpuiston koulussa jo neljättä vuotta.

Tavallisesta oppilaskunnasta toiminta eroaa siinä, että koulussa ei valita oppilaiden joukosta edustajia vaan koulussa toimii erilaisia tiimejä, joihin oppilaat saavat osallistua innostuksensa mukaan.

Oppilaat kertovat pitävänsä uudesta mallista:

”On tosi hyvä, kun toimintaan voi tulla yhdessä kavereiden kanssa ja mukaan pääsevät kaikki kiinnostuneet, eikä vain äänestyksessä valitut”, kertoo kahdeksasluokkalainen Mandi.

”Aiemmin mukaan pääsi, jos sai tarpeeksi ääniä. Kaikki eivät ehkä uskaltaneet hakea”, pohtii Samuel.

Varsinaista hallitusta toiminnassa ei ole: aktiiviset tiimiläiset vetävät tiimejä ja pari kertaa vuodessa koulun oppilaat kokoontuvat seminaariin pohtimaan toiminnan isoja linjoja.

Oppilaat ideoivat tiimejä ja niiden toimintaa, osallistua voi vaikka kaikkiin

Teema ja tapahtuma -tiimi, hyväntekemisentiimi, kahvilatiimi, mopotiimi. Oppilailla riittää valinnanvaraa. Tiimien toimintaan voi osallistua nuorten sanoin ”kuuntelijasta melkein toiminnan pyörittämiseen” oman kiinnostuksen ja aikataulun mukaan.

Osa tiimeistä onkin vahvasti oppilaiden pyörittämiä ja tiimejä myös muodostetaan oppilaiden ideoiden pohjalta. Tänä lukuvuonna käynnistyivät esimerkiksi skuuttitiimi ja skeittitiimi, joissa nimensä mukaisesti tuunaillaan omia kulkupelejä.

”Tiimeissä pääsee suoraan vaikuttamaan koulun toimintaan”,  kertoo mopotiimissä toimiva Petrus.

Yksi oppilaista toimii monessa tiimissä, toinen aktiivisesti yhdessä ja kolmas osallistuu tiimien toimintaan välillä enemmän välillä vähemmän. Oppilaiden mielestä on hyvä, että toimintaan voi osallistua oman innostuksen ja ehtimisen mukaan.

”Jos on omia ideoita, niitä pääsee oikeasti toteuttamaan”, kertoo neljässä tiimissä ahkeroiva Jessica. ”On kiva, kun jokainen koulupäivä on vähän erilainen.”

Tiimeissä toimiminen tarjoaa osallistumismahdollisuuden sekä mielekästä toimintaa.

Joukko oppilaita keskustelemassa.

Tiimit toimivat tiiviissä yhteistyössä ja järjestävät yhteisiä teemapäiviä

Tiimien joukosta monelle tuttuja lienevät ympäristöasioihin ja kestävään kehitykseen keskittyvä Vihreä lippu –tiimi sekä oppilaita liikuttava ja liikunnan riemua tuova Liikkuva koulu -tiimit. Tiimien toiminta näkyy myös muille koulun arjessa.

”Ilmastonmuutos on ajankohtainen asia ja tiimissä voidaan osaltamme vaikuttaa siihen”, huomauttaa Oliver. Tiimi järjestää esimerkiksi Lautanen tyhjäksi -viikkoa vuosittain.

”Lähdin mukaan Liikkuva koulu -tiimiin, koska tykkään liikkua. On kiva liikuttaa muita ja keksiä ideoita”, kertoo viidesluokkalainen Victoria.

Tiimit toimivat usein yhteistyössä: tänä syksynä tiimit yhdistivät voimansa Teema ja tapahtuma -tiimin kanssa ja järjestivät teemapäivät energiansäästöviikolle.

Matkamaanantaina pohdittiin kulkuvälineiden käyttöä ja vaikutuksia, kun taas tanssitorstaina koululaiset innostettiin jammailemaan energiansäästötanssin askelein.

Nuoret ovat osallistuneet myös ManiMiittiin, jossa he suunnittelivat nuorisopalveluiden rahankäyttöä.

Kahvilatiimi kerää suosiota ja leipoo nuoria yrittäjiä

Oppilaat arvioivat, että yksi suosituimmista tiimeistä on koulun oppilaiden kaksi vuotta sitten perustama kahvilatiimi. Vuoroviikoillaan oppilasryhmät pyörittävät kouluruokalan yhteydessä sijaitsevaa kahvilaa.

”Kahvila on yleensä kahdesti viikossa auki ja perjantaisin leivomme tarjolle jotakin tuoretta”, kertoo Kaisa, yksi kahvilatiimin perustajajäsenistä.

Mukana on sekä ala- että yläkouluikäisiä ja kahvilan tuotto tulee oppilaskunnalle. Myös luokat voivat hyödyntää kahvilaa ja kerryttää luokkaretkirahoja.

Kahvilatiimin toiminnasta sai alkunsa myös oppilaskolmikon leivontayritys ROKI, jota pyrittävät koulusta vuosi sitten valmistuneet nuoret.

Ideoiden toteuttaminen ja kaverit innostavat nuoria mukaan tiimitoiminaan

Oppilaita oppilaskuntatoimintaan innostavat ideoiden toteuttaminen, hauskat kokemukset ja kaverit. Samalla mukaan on tarttunut uusia kavereita, joihin ei välttämättä muuten tutustuisi.

”Menin ekan kerran mukaan kokeilemaan ja oli niin kivaa, että jäin. Tiimit yhdistää myös eri-ikäisiä, jotka on kiinnostuneita samoista asioista”, kertoo Petrus.

”Huomasin, miten hyviä tyyppejä nämä on”, nauraa Mandi ja viittaa vieressä istuviin kavereihinsa. Kaisa lisää, että kavereiden takia tiimeissä on myös kiva olla.

Osa vanhemmista oppilaista pitää tiimitoiminnan ohella liikunta-, taide- ja teknologiakerhoja koulun nuorimmille.

”Rehtori kannustaa meitä aina, esimerkiksi perustamaan kerhoja. Muutama meistä olikin mukana kerhonohjaajakoulutuksessa”, kertovat yläkoululaiset Kerttu, Adele ja Mandi. Vanhempien oppilaiden pitämiin kerhoihin osallistuu oppilaita alakoulusta.

Organisointitaitoa, oman toiminnan johtamista ja vieraita kieliä

Kavereiden ja ideonnin lisäksi tiimitoiminta tarjoaa tilaisuuden oppia hyödyllisiä taitoja, kuten organisointia tai vieraita kieliä:

”Kun puhuu uudessa tilanteessa ja uusien ihmisten kanssa, oppii kieltä ihan eri tavalla”, kertoo Kerttu. Adele kertoo oppineensa samalla myös esiintymistaitoja. Kansainvälisyystiimi on esitellyt koulua niin kiinalaisnuorille kuin naapurimaan prinssi Danielille.

Viestintätiimissä Mandi ja Kerttu kertovat oppineensa erilaisten tekstien kirjoittamisesta sekä pohtineensa opettajien kanssa, millaiset sosiaalisen median julkaisut kiinnostavat nuoria.

”Ollaan haluttu tuoda meidän osaamista myös koulun hyväksi”, kertoo Kerttu.

Robotiikkaan ja teknologiaan keskittyvän STEM-tiimin Adele ja Kaisa ovat tiimitoiminnan kautta päässeet osallistumaan kilpailuihin ja tutustumaan teknologiateollisuuden työhön yrityksissä sekä messuilla. 

Kolme yläkoululaista juttelemassa.

Osallisuutta ja vaikuttamista harjoitellaan alakoulusta alkaen siinä missä kertolaskujakin

Osallistumista ja vaikuttamista harjoitellaan ensin alakoulussa muun opetuksen lomassa ja teemapäivinä. Sitten alkaa tiimitoiminta. Joissakin tiimeistä voi aloittaa jo kolmannelta luokalta, kaikissa viimeistään yläkoululuokilla.

”Halusimme lisätä oppilaiden osallistumismahdollisuuksia. On tärkeää, että oppilaat pääsevät jo alaluokilta lähtien vaikuttamaan koulun yhteisiin asioihin sekä viihtyvyyteen”, kertoo oppilaskunnan yläkoulun vastuuopettaja MillaJantunen.

”Lisäksi olemme halunneet pitää kynnyksen osallistua mahdollisimman pienenä, jotta kaikki halukkaat pääsevät mukaan toimintaan ilman sen suurempia paineita.”

”Oikeita ongelmia ratkomalla oppilaat oppivat opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen taitoja parhaiten”, lisää koulun rehtori VesaÄyräs.

Aikuiset toimivat tiimien vastuuopettajina, jotka koordinoivat eri tiimien toimintaa sekä auttavat ja kannustavat oppilaita ideoiden toteuttamisessa.

Tavoitteena saada jokainen yläkoululainen mukaan häntä kiinnostavaan tiimiin

Lupaavasti sujunutta tiimitoimintaa aiotaan kehittää jatkossakin:

”Ensi lukuvuonna on tarkoitus kokeilla mallia, jossa jokainen valitsisi jo 7. luokalle tulleessaan tiimin. Mukaan voi aluksi tulla seuraamaan ja kuuntelemaan”, kertoo Äyräs. Tähän asti monen polku tiimissä on alkanut kuunnellen ja jatkunut aktiiviseksi toimijaksi.

”Tavoitteena on, että tulevina vuosina kaikki oppilaat kuuluisivat ainakin yhteen tiimiin ja antaisivat kukin oman panoksensa omien taitojensa mukaan”, tiivistää Jantunen.

Lisää aiheesta

Oppilaat toimivat aktiivisesti Juvanpuiston koulun hyvän tekemisen tiimissä - apua niin Syyriaan kuin Nurmijärvelle (espoo.fi)

Espoon kouluissa ja lukioissa energiansäästöviikolle osallistuminen on jo perinne (espoo.fi)
 

Juvanpuiston koulun oppilaita on mukana Educa-messuilla Espoon kaupungin messuosastolla 6n70 perjantai-iltapäivällä 24.1.2020. Espoon Educa-osastolla esitellään tänä vuonna osallisuutta ja hyvinvointia lisääviä käytänteitä sekä yhteistyötä maailman parhaana palkitun kirjaston kanssa.

Espoon kaupungin ohjelma Educassa 24.-25.1.2020.

Iso sohva täynnä oppilaita.