Espoon koulut levittämässä innostusta ja uusia ideoita Valtakunnallisilla koulukirjastopäivillä

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
4.11.2016 klo 15.51

Opetushallitus on järjestänyt jo useita Valtakunnallisia koulukirjastopäiviä kootakseen alaa yhteen sekä linjatakseen koulukirjastojen kehittämistyötä. Tänä vuonna kuudensilla koulukirjastopäivillä 31.10.–1.11.2016 isäntäkaupunkina toimi Espoo. Tapahtumassa oli mukana espoolaisia kouluja levittämässä hyviä malleja lukemisen ja tiedonhallintataitojen vahvistamiseksi. Valtakunnallisilla koulukirjastopäivillä korostettiin koulukirjastojen roolia opetussuunnitelman toteuttamisessa luomalla verkostoja toimijoiden välille ympäri Suomen. Tapahtuman tarkoituksena on edistää ja tukea kuntia koulukirjastojen ylläpidossa, kouluttaa opettajia kirjallisuuden opetuksessa ja tiedonhallintataidoissa sekä koulukirjastotyössä.

Kuvassa lukion koulukirjasto

Espoolaiset koululaiset ja opiskelijat opettajineen olivat innokkaina mukana koulukirjastopäivillä monipuolisen ohjelman tarjoajina. He järjestivät muun muassa KULPSista Kunnariin, Mobosta Loistoon! -minimessut, joissa esiteltiin sitä upeaa työtä, mitä espoolaisissa kouluissa ja kirjastoissa tehdään monin eri tavoin. Osallistujilla oli esimerkiksi tilaisuus nähdä, miten Espoossa kirjastossa opetetaan koodausta tai robotit toimivat kirjalähettiläinä sekä lukuisia muita nykyaikaisia tapoja kehittää koulujen toimintakulttuuria. Tapahtuman vierailukohteina Espoossa olivat Ymmerstan koulu, Etelä-Tapiolan lukio sekä Kirkkojärven koulu ja Entressen kirjasto. Espoon koulut pitävät koulukirjastoja suuressa arvossa ja ovat kehittäneet tunnollisesti niiden toimintaa.

Kuvassa koulukirjastopäivän antia

Ymmerstan koulun mielikuvituksellinen ja elämyksellinen ohjelma

Espoolaisen Ymmerstan koulun rehtori Hannele Frantsi toimii koordinaattorina ja vetäjänä Espoon koulukirjastotyössä, joten oli luontevaa, että Ymmerstan koulu toimi näkyvänä osana Valtakunnallisten koulukirjastopäivien ohjelmaa. Ymmerstan koulun oppilaat ja opettajat esittelivät elämyksellisiä ja vuorovaikutteisia tapoja kirjallisuuden opiskeluun. Vieraat tutustutettiin lumoavaan Kunnari-lukudiplomiin ja hurmaavaan Netlibris-kirjallisuuspiiriin. Kunnari-lukudiplomi innostaa elämykselliseen lukemiseen ja lukemisen harrastamiseen. Netlibris-kirjallisuuspiirit puolestaan ovat verkossa toimivia koulujen kirjallisuuden opetuksen yhteisprojekteja. Netlibris-hanke alkoi Espoosta vuonna 1996.

Kuvassa kirja-aarre

Kirjasto koulun sydämenä

Ymmerstan koulu on rakennettu ja suunniteltu siten, että koulukirjasto toimii keskiössä koulun sydämessä. Koulun toiminnan alkuajoista asti vuodesta 2003 se on ollut oppilaille erittäin tärkeä paikka, jonne on helppoa tulla pitkin koulupäivää. Koulukirjastossa luetaan, opiskellaan tiedonhallinnan taitoja, tehdään tutkielmia, vinkataan kirjoja ja viihdytään. Kirjastossa on kolmella välitunnilla kirjastovälkkä, jolloin oppilaat voivat vapaasti lueskella, mitä haluavat.

– Kirjastolla on merkittävä rooli oppimisen tukena ja paikkana, jossa voi sukeltaa uusiin maailmoihin kirjojen avulla, oppia empatiaa ja ymmärtää paremmin maailmaa ja elämää, toteaa Ymmerstan koulun rehtori Hannele Frantsi.

Kuvassa Ymmerstan koulun koulukirjasto

–Espoon suomenkielisen opetuksen tulosyksikkö on todella ylpeä kouluissa tehdystä työstä koulukirjastojen kehittämiseksi ja oppilaiden lukuharrastuksen innostamiseksi. Yhteistyö Espoon kirjastojen kanssa on myös vahvaa, iloitsee Espoon suomenkielisen opetustoimen johtaja Kaisu Toivonen.