Itse viljeltyä satoa korjataan espoolaisissa päiväkodeissa ja kouluissa

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
30.8.2017 klo 10.23

Espoolaisissa päiväkodeissa ja kouluissa on kesän aikana seurattu kasvun ihmettä ja loppukesän aikana maisteltu itse kasvatettuja vihanneksia ja kasviksia. Ensi keväänä toiminta laajenee.

Itse viljeltyä satoa korjataan espoolaisissa päiväkodeissa ja kouluissa

Neljä koulua, 21 päiväkotia, esikoulu, iltapäiväkerho ja asukaspuisto kasvattivat kesän aikana vihanneksia ja kukkia pihoillaan osana ”Kasvimaa jokaiseen päiväkotiin ja kouluun ” -liikettä.

Idea lasten puutarhatoiminnasta syntyi viime vuonna, kun Espoossakin vietettiin kansallista Vihervuotta. Kuluvan vuoden keväällä mukaan ilmoittautuneille päiväkodeille ja kouluille jaettiin kaupunginpuutarhalta sata viljelylaatikkoa ja yli 300 säkkiä multaa. Viljelijät päättivät itse, mitä halusivat viljellä, hankkivat ja kylvivät siemenet ja vastasivat viljelmien hoidosta.

Taavinkylän koulussa jokaisella luokalla oli oma istutuslaatikko. Niissä viljeltiin sipuleita, papuja, herneitä ja auringonkukkia. - Erityisesti herneet kasvoivat hyvin, ja oppilaat ovat saaneet niitä syödä, kertoo rehtori Antti Ylä-Rautio. Viljely on ollut yhteistä luonnonläheistä tekemistä, jota jatketaan mielellään myös ensi kesänä. -  Kulunut kesä on ollut vielä kokeilua. Testasimme, miten eri kasvit kasvavat ja selviävät parhaiten kesäloman yli, Ylä-Rautio kertoo. 

Viherpihan terveyshyötyjä tutkitaan

Akateeminen maailma on viime vuosina kääntänyt katseensa luonnonympäristön terveyshyötyjen arvioimiseen. Käynnissä on useita tutkimuksia. Espoossa kuusi päiväkotia ottaa osaa Helsingin yliopiston ADELE/KOTA-tutkimushankkeeseen, jossa selvitetään, voidaanko lasten terveyttä ja hyvinvointia edistää vihreämmillä päiväkodin pihoilla. Viljelylaatikoiden lisäksi tutkimuspäiväkotien pihoille on tuotu kunttaa, siirtonurmea ja turveharkkoja.

”Luontokosketuksen kautta saatava mikrobialtistus parantaa immuunijärjestelmän toimintaa ja säätelyä. Monipuoliseen liikkumiseen ja moniaistiseen luonnon kokemiseen kannustava vihreä piha lisää positiivista mielialaa ja jaksamista, mikä vaikuttaa myönteisesti oppimiseen ja keskittymiskykyyn”, sanoo tutkijatohtori Riikka Puhakka.

Viherympäristöä tehdään lasten arkeen hyvin erilaisissa mittakaavoissa. Päiväkodin ja koulun piha on iso osa lasten arkea ja myös kaupunkisuunnittelulla varmistetaan, että niiden läheltä löytyy viheralueita ja lähimetsä.

”Viljelyhankkeen tavoitteena on tarjota päiväkodeille ja kouluille mahdollisuus edistää pihan vihreyttä ja monimuotoisuutta, rikastaa päiväkodin arkea sekä tukea kestävän kehityksen kasvatusta”, kertoo ympäristömuotoilija Niko Riepponen.

Villa Elfvikin luontotalo tukee kouluja ja päiväkoteja järjestämällä henkilöstölle kursseja, joissa saa ohjeita puutarhaviljelyyn sekä ideoita uuden opetussuunnitelman mukaisen ilmiöpohjaisen oppimisen suunnitteluun.

Toiminta laajenee

Toimintaa on tarkoitus laajentaa. Suunnitelmien mukaan keväällä 2018 päiväkotien, koulujen ja lukioiden lisäksi myös vanhusten päivätoiminnalla sekä seniori- ja palvelukeskuksilla olisi mahdollisuus tilata viljelylaatikoita ja multaa omia kasvatusprojektejaan varten. Viljely tarjoaa oivan mahdollisuuden myös eri sukupolvien yhteiseen tekemiseen.

Esimerkiksi Karamalmens skolassa kouluvaari osallistui istutustyöhön ja osasi antaa hyviä neuvoja. Seniori- ja palvelukeskusten vapaaehtoistoimijat ja asukkaat yhdessä voisivat myös auttaa päiväkodin viljelmien hoitamisessa pienten viljelijöiden ollessa lomalla.

Lisätietoja
Niko Riepponen, ympäristömuotoilija, p. 046 877 1927, niko.riepponen@espoo.fi

Lisätietoja tutkimuksesta
Riikka Puhakka, tutkijatohtori, p. 050 319 9363, riikka.puhakka@helsinki.fi