Marraskuun koulukuulumisia Lähderannasta

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
2.11.2020 klo 11.20

KOULUKUULUMISIA LÄHDERANNASTA   

MARRASKUU 2020 

  • Läksykerhot pyörähtävät käyntiin marraskuussa. Koululaisella on lähes joka päivä kotitehtäviä. On tärkeää, että tehtävät tehdään säännöllisesti asioihin paneutuen. Näin opitaan kantamaan vastuuta tehtävistä, harjoitellaan ja syvennetään oppimista sekä kehitetään oppimistaitoja. Läksykerho on tarkoitettu lapsille, jotka tarvitsevat tukea läksyjen tekemisessä. Opettajat tiedottavat asiasta lisää lähiaikoina.    
  • Oppilaita osallistava agenttitoiminta on käynnistymässä. Oppilaat ovat voineet hakea mm. liikuttaja-, KiVa-, karhukopla-, Piilaakso-, käytävä- ja kirjastoagentin tehtäviin. 

  • Opettajan ja oppilaan väliset Mitä kuuluu? -keskustelut jatkuvat marraskuun aikana. Lähiviikkojen aikana opettajat tapaavat jokaisen oppilaan erikseen ja keskustelevat heidän kanssaan vahvuuksista, oppimisesta ja koulutyöstä sekä luovat oppilaan kanssa oppilaalle henkilökohtaiset tavoitteet.

  • Vk 45-46 4. - 6.-luokkalaiset vastaavat lukuvuoden arviointikyselyyn koulussa opettajan valitseman oppitunnin aikana.

  • Luistelujakso lähestyy. Koulullemme on varattu Laaksolahden jäähallista luisteluvuoroja viikoille 46 ja 47.  Osa luokista luistelee liikuntatuntien aikana, mutta osalla oppilaista luistelujen vuoksi päivän ohjelmaan saattaa tulla muutoksia. Nyt on hyvä tarkistaa välineiden kunto ja koko sekä harjoitella kotona luistinten pukemista ja sitomista. Luistelutunneilla käytämme aina kypärää. Tarvittaessa varusteita voi lainata koululta. Kannattaa huomioida, että koululta ei välttämättä löydy kaikkia kokoja tai omaan jalkaan sopivimpia luistimia. Laaksolahden harjoitushalli on melko kylmä jäähalli, joten päälle kannattaa pukea lämpimät liikkumiseen sopivat vaatteet. Käsineet tulee olla ehdottomasti mukana ja reppuun kannattaa pakata varakäsineet. Opettajat tiedottavat oman luokan luisteluvuoroista lisää.

  • Lähderannan koulu löytyy tästä lähtien myös Instagramista. Tervetuloa seuraamaan Lähiksen arkea ja juhlaa! IG: @lahderannan_koulu

  • Huomioittehan, että koulun ulkopuolella tapahtuneista koronavirusaltistumista koulu ei saa ilmoitusta tartuntatautiyksiköstä. Huoltajan tulee tällöin informoida asiasta koulua, jolloin hän saa ohjeet erityisten opetusjärjestelyjen hakuun liittyen.

  • Wilman mobiiliversiossa näkyy vain viestit ja on mahdollista ilmoittaa lapsi sairaaksi. Kaikki muut tärkeät toiminnot toimivat vain selainversiossa. 

  • Hyvinvoinnin Lähteellä, osa 2


  • Rutiinit ja säännöt: Vanhemmuuteen kuuluu yhtenä osana luoda lapselle rutiinit ja säännöt, joista pidetään kiinni. Sanomattakin on selvää, että säännöllinen elämä on hyväksi jaksamiselle ja oppimiselle. Riittävä määrä unta ja säännöllinen nukkumaanmenoaika, monipuolinen ravinto, ulkoilu ja liikunta, lepohetket sekä mieluinen tekeminen auttavat jaksamaan myös koulupäivän ja -viikon. Harrastusrumban keskellä kannattaa muistaa, että myös levon ja rauhoittumisen hetkiä tarvitaan, vaikka monista harrastuksista iloa ja virkistystä saadaankin.

    Järjestelmällisyys yhteisten sääntöjen noudattamisessa luo lapsille turvallisuuden tunnetta, se vanha tuttu “rakkaus ja rajat”. Joskus aikuisena tuntuu, että pääsee itse helpommalla, jos antaa lapselle periksi jossakin tietyssä asiassa. “Aina ei jaksa vääntää”. On kuitenkin asioita, jotka ovat vanhemman päätettävissä, ja joitakin, jotka lapsi voi päättää itse. Vanhemmathan haluavat lapsen parasta ja siksi asettavat lapselle rajat. Tärkeää on, että kahden kodin perheissä olisi samanlaiset rutiinit ja säännöt. Erilaiset käytänteet tai säännöt hämmentävät.

    Mielen malttamisen taito (itsesäätely) on yksi merkittävimpiä taitoja elämän ja menestymisen tiellä. Voi, kuinka paljon meidän täytyykään esim. osata hillitä itseämme erilaisissa tilanteissa! Siksi vanhempi opettaa lapselle vaikkapa oman vuoron odottamista; jos esim. aikuisella on keskustelu kesken jonkun toisen kanssa, lapsen tulee oppia odottamaan vuoroaan. Jos lapsi keskeyttää aikuisen, voi vaikka näyttää kädellä merkkiä oman vuoron odottamiseksi tai nopeasti vinkata, että “odota, kohta on sinun vuorosi”. Myös pienet, tai joskus suuretkin pettymykset, kuuluvat elämään. Sitäkin täytyy vanhemman opettaa; aina ei lapsi, tai kukaan muukaan, saa sitä, mitä kyseisellä hetkellä haluaa. Perheen lapsilla voi olla myös erilaisia sääntöjä, esim. isommalla lapsella voi olla eri kotiintuloaika kuin pienellä: “Sitten, kun sinä olet 12 vuotta, sinäkin saat olla myöhempään ulkona.” On myös lapselle ihana tunne, että on jotain, mitä odottaa, esim. “Sitten kun olen isompi, saan Snapchatin...” Tylsyyttäkin on hyvä oppia sietämään ja lapsen pikkuhiljaa selviytyä itsenäisesti tylsyyden hetkistä. Aina ei vanhemman tarvitse olla keksimässä viihdykettä tai ohjelmaa tällaisille hetkille. Meille vanhemmillekin pelkkä hetkessä oleminen olisi ihan hyväksi. Helposti itsekin ottaa kännykän käteen jopa kauppajonossa, kun on pieni odottamisen hetki. Miksipä ei havainnoisi ympäristön tapahtumia, säätä, taivasta, hengittelisi rauhassa, kuulostelisi omia fiiliksiä ja kehon tuntemuksia! Voisi tehdä hyvää!

  • Terveisin,

    Lähderannan koulun henkilökunta