Ison Omenan palvelutorin asiakasmäärä kohosi yli 1,5 miljoonaan

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
23.1.2020 klo 13.22

Ison Omenan palvelutori saavutti vuonna 2019 jälleen uuden kävijäennätyksen. Palvelutorilla tilastoitiin yhteensä 1 546 133 asiakaskäyntiä. Kasvua edellisvuoteen oli noin kuusi prosenttia. Palvelutorin asiakaskäyntimäärä on kasvanut koko ajan siitä lähtien, kun se avattiin elokuussa 2016.

Arkipäivisin Palvelutorilla vierailee jopa 5 000–6 000, viikonloppuisin keskimäärin 2 000 asiakasta.

Asiakastyytyväisyys pysynyt korkeana

Myös Palvelutorin asiakastyytyväisyys on pysynyt hyvänä. Loppuvuodesta toteutetussa asiakaskyselyssä 94 prosenttia asiakkaista koki Palvelutorin palvelun vastaavan odotuksia ja 74 prosenttia piti sitä ystävällisenä.

Ison Omenan palvelutori toteuttaa asiakaskyselyn kaksi kertaa vuodessa. Seuraava kysely toteutetaan keväällä 2020. Palvelutori toivoo palautetta myös kyselyiden väliajalla – sitä voi jättää Espoon kaupungin palautepalvelussa tai paikan päällä Palvelutorilla, infon vierestä löytyvään palautelaatikkoon.

Aulassa yleisneuvontaa – yksityiset asiat ajanvaraukseen

Kasvava kävijämäärä aiheuttaa painetta Ison Omenan palvelutorin tilojen käytölle, ja asiakaskyselyssä tulikin muutama kriittinen kysymys siitä, kuinka yksityisyydensuoja varmistetaan asioidessa. Palvelutorilla mietitään jatkuvasti uusia ratkaisuja, jotta palvelu säilyy sujuvana, mutta myös tietoturvallisena.

”Koska Palvelutorilla liikkuu paljon ihmisiä, aulaneuvonta on aina yleisneuvontaa. Jos asiakas yrittää kertoa henkilökohtaisia asioitaan aulassa, henkilökuntamme opastaa esimerkiksi Kelan ajanvaraukseen tai sähköiseen asiointiin tai kaupungin asiointipisteen tiskiasiointiin”, palvelutorikoordinaattori Suvi Jäntti kertoo.

Samoille asiakasryhmille suunnatut palvelut on Palvelutorilla sijoitettu rinnakkain, jotta henkilökunta voi helposti pyytää kollegan toisesta yksiköstä apuun ilman, että asiakasta joudutaan juoksuttamaan.

”Usein asiakkaan asiat ulottuvat yli yksikkörajojen. Siten palvelu nopeutuu, kun eri yksiköiden asiantuntijat työskentelevät lähekkäin. Esimerkiksi kirjaston, neuvolan ja nuorisopalvelujen palvelut löytyvät Palvelutorin itäpäädystä. Länsipäädystä puolestaan löytyy aikuisten palvelut, mukaan luettuna kirjaston aikuisten aineistot. Näiden väliin jäävässä asiointiaulassa Kela, kirjasto ja asiointipiste palvelevat rinnakkain ja auttavat muun muassa sähköisessä asioinnissa”, Jäntti kertoo.

Lisätietoja

palvelutorikoordinaattori Suvi Jäntti
puh. 040 579 4840, suvi.jantti@espoo.fi