Hoivakodin kannustinmalli palkitsee hyvien käytänteiden kehittämisestä – Vuoden 2017 voittaja on Hulda & Malva hemmet

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
9.3.2018 klo 12.45

Hoivakodin kannustinmalli kannustaa hoivakoteja kehittämään hyviä käytänteitä, jotka lisäävät asukkaiden viihtyvyyttä, tyytyväisyyttä ja elämänlaatua. Hoivakodin kannustinmalli -palkinnon palkitsemiskriteereitä ovat muun muassa asukkaiden elämänlaatua ja hyvinvointia kehittävät toimintatavat sekä asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset.

Hulda & Malva ja Martat valmistavat yhdessä asukkaiden toiveruokia

Hulda & Malva hemmet voitti hoivakodin kannustinmalli -palkinnon yhteistyöstään Marttojen kanssa. Martat vierailevat kuukausittain Huldassa & Martassa valmistamassa yhdessä asukkaiden kanssa asukkaiden toivomia perinneruokia. Asukkaat olivat asukaskokouksessa toivoneet, että saisivat jonakin päivänä ruoaksi esimerkiksi läskisoosia. Huldan & Malvan työntekijä osallistui Marttojen kokoukseen ja kertoi asiakkaiden toiveista. Martat innostuivat asiasta ja yhteistyön aloituksesta sovittiin. Yhdessä valmistettu ateria syödään aina yhdessä.  Yhteinen tekeminen ja ruoan äärellä kerrotut tarinat esimerkiksi asukkaiden omista ruokamuistoista lisäävät viihtyisyyttä ja iloisuutta arkeen. Yhteistyö Marttojen kanssa ei rajoitu vain aterioiden valmistamiseen. Huldassa ja Malvassa järjestettiin esimerkiksi kesällä 2017 silakkamarkkinat, joihin myös omaiset olivat tervetulleita nauttimaan markkinatunnelmasta yhdessä läheistensä kanssa. 

Kunniamaininta Villa Linnean työnjakomallille ”Saliemäntä tai -isäntä aina lähellä”

Villa Linnean kehittämä saliemännän tai -isännän työtehtävä huomioitiin kunniamaininnalla. Aiemmin aamuvuoron kaikki hoitajat avustivat asukkaita aamutoimissa, tarjoilivat aamiaista ja huolehtivat lääkehoidosta. Tämä aiheutti sen, että sillä aikaa, kun hoitajat olivat auttamassa toisia asukkaita aamutoimissa, jäivät jo autetut asukkaat yksin ruokasaliin aamiaiselle. Uuden työjakomallin mukaan yksi aamuvuoron työntekijöistä on koko vuoronsa ajan salivuorossa, eli työskentelee vain ruokailu- ja oleskelutilassa. Salivuorolaisen tärkein tehtävä on olla koko ajan näkyvillä ja asukkaiden saatavilla. Saliemäntä järjestää ruokailuhetken lisäksi myös mielekästä toimintaa kuten, pelaamista, tuolijumppaa tai muuta puuhaa. Hänen vastuulleen ei kuulu asukashuoneissa tehtävä hoitotyö. Nyt iltavuorossakin on saliemännäksi tai -isännäksi nimetty hoitaja.

Kunniamaininta Mainiokoti Uutun kukka-asetelmille ”Kukille kauneutta ja iloa elämään”

Toisen hoivakodin kannustinmallin kunniamaininnan sai Mainiokoti Uuttu, jossa henkilökunta tekee asukkaiden kanssa kukka-asetelmia, jotka tuovat kauneutta, värikkyyttä ja viihtyisyyttä kotiin ja luo mukavaa yhdessäoloa asukkaille ja henkilökunnalle. Asukkaat saavat tehdä käsillään ja nauttia lopputuloksesta, ja upeita asetelmia onkin syntynyt. Kukka-asetelmat toteutetaan yhteistyössä paikallisen kukkakaupan kanssa, joka lahjoittaa kukat asetelmiin. Sen lisäksi asetelmiin käytetään paljon luonnosta saatavia materiaaleja kuten varpuja ja oksia.

Kannustinmalli

Hoivakodin kannustinmalli -kilpailu toteutetaan yhteistyössä Espoon, Kauniaisten, Kirkkonummen ja perusturvakuntayhtymä Karviaisen kanssa kerran vuodessa. Kannustinmallin tavoitteena on kannustaa hoivakoteja kehittämään ja jakamaan hyviä käytäntöjä, jotka lisäävät asukkaiden viihtyvyyttä ja elämälaatua. Laadusta ja positiivisista vaikutuksista palkitseminen lisää asukkaiden, työntekijöiden ja koko hoivakodin hyvän olon tunnetta. Kannustinmalli kilpailun voittajan valitsi, järjestäjien henkilöstön ja vanhusneuvostojen muodostama raati. Palkinnot jaettiin Espoossa 7.3.2017. 

Lisätietoja
asumispalvelupäällikkö Mona Hägglund, p. 050 320 9713, mona.hagglund@espoo.fi

Hoivakodin kannustinmallin voittajat
Hoivakodin kannustinmalli -kilpailussa palkitut vasemmalta Anne Lönnqvist ja Katja Roth Villa Linneasta, Anniina Ahllöf-Syväoja ja Bettan Fallenius Huldasta & Malvasta sekä Mervi Lahtelin Mainiokoti Uutusta.