Helposti sote-palveluihin: Uudistamme yhteydenottokanavia ja neuvontapalveluja

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
22.4.2021 klo 19.22

Miten jokainen meistä löytäisi tarvitsemansa sote-palvelut mahdollisimman helposti ja nopeasti? Kehitämme nyt Länsi-Uudenmaan sote-palvelujen neuvontaa ja yhteydenottotapoja, jotta asiasi etenee ripeästi jo ensimmäisellä yhteydenotolla.

Sote-palvelut voivat toisinaan olla monimutkaisia: palveluja on paljon, etkä aina tiedä, mistä numerosta tai palvelupisteestä saat apua omaan asiaasi.

Tähän on tulossa muutos. Tulevaisuudessa saat samaa sujuvaa palvelua, asuitpa missä päin Länsi-Uuttamaata tahansa ja asioitpa sitten chatissä, puhelimessa tai paikan päällä palvelupisteessä.

”Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että saat ratkaisun asiaasi heti ensimmäisellä yhteydenotolla, tai ainakin saat tietää, miten asiasi etenee. Jatkotoimenpiteitä ei jätetä sinun selvitettäväksesi, vaan henkilökunta ottaa niistä kopin”, projektipäällikkö Maiju Haltia-Nurmi kertoo. 

Luvassa sujuvaa palvelua monissa kanavissa

Työn alla olevaan kokonaisuuteen kuuluvat kaikki puhelinpalvelut, omatoimisesti käytettävät digipalvelut, vuorovaikutteiset etäpalvelut, kuten etävastaanotot, sekä palvelupisteet, joihin voit tulla ilman ajanvarausta. Uudistuvissa palveluissa tärkeintä on se, että löydät tarvitsemasi tiedon ja itsellesi sopivan yhteydenottokanavan helposti.

”Sinun ei tarvitse välttämättä tulla paikan päälle, jos asiaasi löytyy ratkaisu muissa kanavissa”, Haltia-Nurmi sanoo.

Syksyllä kokeiluun on tulossa digiklinikan chat-palvelu, jossa saat henkilökohtaista palvelua kiireellistä hoitoa vaativissa asioissa. Digiklinikalla voit asioida turvallisesti tunnistautumalla pankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella.

Tulevaisuudessa chat-palveluja on mahdollista laajentaa, ja valikoimaan voidaan tuoda myös videopuheluita ja muita sähköisiä asiointipalveluja.

Uudet sähköiset palvelut vähentävät puhelinpalvelujen ruuhkaa. Silloin myös puhelimessa asiointi sujuu nopeammin.

Sote-palveluja uusiin paikkoihin?

Unelmien sote-palvelut -yhteisössä kysyimme äskettäin teiltä asukkailta, millaisiin uusiin paikkoihin voisimme tuoda sote-palveluja. Mainintoja saivat mm. kirjastot, palvelutorit, yhteispalvelupisteet, koulujen tilat, nuorisotilat, puistot ja kiertävät bussit. Teemme parhaillaan yhteenvetoa vastauksista.

Syksyllä kokeilemme uusia yhteydenottokanavia ja neuvontapalveluja monipuolisesti eri asiakasryhmille.

Keskustelutilaisuus yhteydenottokanavista ja neuvonnasta kesäkuussa

Haluatko vaikuttaa siihen, millaisia yhteydenottokanavia ja neuvontapalveluja sote-palveluissa jatkossa on? Tule mukaan keskustelemaan, osallistumislinkin löydät kesäkuussa täältä. Ilmoitamme tarkan ajankohdan lähiaikoina (aiemmin ilmoittamamme ajankohta ti 11.5. siirtyy kesäkuuhun).