​Espoon palautepalvelu kerää lähes 20 000 viestiä vuodessa

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
28.11.2019 klo 11.23

Espoon kaupunki saa sähköiseen palautepalveluunsa vuosittain lähes 20 000 viestiä ja määrä kasvaa koko ajan. Eniten espoolaiset antavat palautetta kaduista ja liikenteestä sekä ympäristöstä. Seuraavaksi aiheiksi nousevat terveys- sekä liikuntapalvelut.

Etenkin katuihin ja liikenteeseen liittyviä palautteita tulee jatkuvasti enemmän, mikä selittää palautteiden kokonaismäärän kasvua.

”Kuntalaisten palaute on meille tärkeää ja auttaa meitä kehittämään Espoosta entistäkin paremman ja turvallisemman paikan asua. Palautetta pääset antamaan palautepalvelussamme, jonne löydät linkin jokaiselta Espoo.fi-sivuston alasivulta. Palvelusta on olemassa myös mobiilisovellus Trimble. Kun lataat sen älypuhelimeesi ja sallit paikannuksen, pystyt helposti ilmoittamaan palautteesi kohteen sijainnin”, kertoo palveluasiantuntija Katariina Eskola.

Espoon kaupunki on tehnyt palautteiden innostamana monia hyviä uudistuksia. Esimerkiksi kirjastoissa on palautteiden pohjalta tehty tällaisia asioita kahden viime vuoden aikana:

  • Karaoketoiminta aloitettiin muuallakin kuin Entressen kirjastossa.
  • Saunalahden kirjastoon asennettiin laitteisto, joka mahdollistaa paljon toivotun viikonloppu- ja kesäaukiolon omatoimiperiaatteella.
  • Nöykkiön kirjaston seniorien rupatteluryhmä sai alkunsa asiakkaan toiveesta.
  • Ison Omenan kirjastoon on järjestetty askartelupöytä lapsille, pelikonsoleita ja nuortentilan sisustusta on uusittu asiakkaiden kanssa.
  • Kirjastoauton reitti suunnitellaan kausittain päiväkodeilta ja kouluilta saatujen palautteiden pohjalta.

Lisäksi esimerkiksi itsenäisyyspäivän perinteisen juhlakonsertin lippuja saa nykyään sähköisesti –  tämäkin idea on peräisin kuntalaisilta.

”Myös ilmoitukset korjausta vaativista asioista ovat meille tärkeitä. Parannamme jatkuvasti liikenneturvallisuutta, tyhjennämme roskiksia, pesemme pois töhryjä, säädämme liikennevalojen ajastusta, kaadamme puita ja korjaamme katuvaloja saamiemme vinkkien ansiosta”, Eskola kertoo.

Kaupunki pyrkii hyödyntämään palautteiden kautta saamaansa tietoa jatkossa entistäkin paremmin. Mitä palautteet koskevat? Nousevatko tietyt aiheet erityisesti esille tiettyinä aikoina tai tietyillä asuinalueilla?

”Tämän tyyppiseen analysointiin toivomme saavamme apua analytiikkaan ja robotiikkaan keskittyvästä projektista. Parempien raportointimahdollisuuksien avulla huomio on mahdollista kiinnittää entistä paremmin niihin asioihin tai niille alueille, joista saadaan erityisen paljon palautteita”, Eskola toteaa.

Lisätietoja

palveluasiantuntija Katariina Eskola, Espoon kaupunki, puh. 050 413 4161, katariina.eskola@espoo.fi

Piirakkakaavio palautteiden jakautumisesta vuonna 2019