Maailman ensimmäinen joka sään robottibussi Gacha ajoi neitsytmatkansa talvisessa Helsingissä – käyttöön Espoossa huhtikuussa

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
8.3.2019 klo 14.36

Gacha ajoi neitsytmatkansa tänään Helsingissä Kansalaistorilla keskustakirjasto Oodin edustalla. Robottibussi alkaa kyyditsemään ihmisiä Espoon Otaniemessä jo huhtikuussa.

Robottibussit soveltuvat hyvin Espooseen viiden kaupunkikeskuksen kaupunkirakenteen takia. Päästöttömät ja autonomiset ajoneuvot mahdollistavat uudenlaisten liikkumispalvelujen hyödyntämisen osana matkaketjua. Parhaimmillaan robottibussit tuovat kokonaan uusia liikkumisratkaisuja.

- Otaniemen pilotti huhtikuussa on merkittävä avaus autonomiselle liikenteelle Suomessa. Kampusalueella niiden hyödyntämiseen on suuri potentiaali. Tavoitteena on, että tämän vuoden aikana testaamme robottibussia myös muilla alueilla Espoossa. Espoon kaupunki hakee aktiivisesti ratkaisuja, jolla löydetään liiketoiminta- ja palvelumallit pysyvään robottibussi liikenteeseen Espoossa, kaupungin kestävän kehityksen johtaja Pasi Laitala toteaa.

Autonominen liikenne tarvitsee nopeita mobiiliverkkoyhteyksiä suuren tietomäärän takia. Tavoitteena on, että tämän vuoden aikana robottibussia testataan myös muilla alueilla Espoossa ja hyödynnetään nopeaa 5G-verkkoteknologiaa Nokian kampusalueella.

Joka sään robottibussi

Gacha on autonomisen liikkumisen asiantuntijan Sensible 4:n ja tunnetun lifestyle-brändi Mujin yhteistuumin kehittämä joka sään robottibussi. Sensible 4:n kehittämä huipputeknologia mahdollistaa bussin liikkumisen ympärivuotisesti kaikissa sääolosuhteissa, kun taas MUJIn ansiosta bussin muotoilu on käyttäjäystävällinen ja viimeistelty.

Sensible 4 kaavailee, että Gacha-busseja saadaan käyttöön julkisille teille Suomessa ja ulkomailla jo vuonna 2020. Yrityksen tavoitteena on, että vuoden 2021 aikana autonomiset bussit olisivat osa julkista liikennettä.
- Kaupungin tavoitteena on, että tuolloin Espoossa on ympärivuotinen pysyvä automaattibussiliikenne, Laitala täydentää.

Yhdistelmä huipputeknologiaa ja kaunista muotoilua

Gacha sai alkunsa, kun robottibussien kanssa työskennellyt Sensible 4:n tiimi huomasi, etteivät autonomiset bussit kulje edes kevyessä tihkusateessa, saatika tyypillisessä suomalaisessa talvisäässä.

- Useimmat robottiautot pystyvät ajamaan vain ideaaleissa sääolosuhteissa ja hyvin merkityillä teillä. Sensible 4 on tehnyt lukuisia testejä Suomen Lapissa vaikeissa sääolosuhteissa ja niiden ansiosta olemme kehittäneet tämän ainutlaatuisen bussin”, kertoo Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala.

Gacha ei muistuta muotoilultaan perinteistä linja-autoa. Siinä ei tarvita erillistä tilaa kuljettajalle ja penkkirivien sijaan kymmenen istuinta on aseteltu bussin seinustoille jättäen lisää tilaa matkustajille. Erityisen Gachasta tekee se, että siinä ei ole perinteistä etu- ja takapäätä, vaan se pystyy kulkemaan molempiin suuntiin. Bussin kiertää kauttaaltaan ohut LED-näyttö, jossa yhdistyvät opasteet sekä bussin ajovalot. Idea Gahan nimeen on tullut japaninkielisestä sanasta, joka tarkoittaa leluautomaateista saatavaa lelukoteloa. Sen muotokieleen perustuu myös Gachan ainutlaatuinen design.

Gacha robottibussi Helsingissä Kansalaistorilla
Gacha robottibussin neitsytmakaa Helsingissä todistivat Mujin neuvottelukunnan jäsen Naoto Fukasawa, Espoon kaupungin elinkeinojohtaja Tuula Antola ja Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala.

Gacha self-driving shuttle bus´ first pilot is in Otaniemi, Espoo
Gacha robottibussi alkaa kyyditsemään ihmisiä Espoon Otaniemessä huhtikuussa 2019. Myöhemmin tänä vuonna se nähdään myös Hämeenlinnassa, Vantaalla ja Helsingissä.