Kuinka hoitaa asioita kotoa käsin?

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
4.12.2020 klo 12.50

Kun moni julkinen palvelu on jälleen lopettanut kasvokkaispalvelun tai vähintään rajoittanut sitä, osa kansalaisista pohtii: kuinka hoitaa arkiasiointi etänä kotoa käsin, jos sitä ei ole koskaan ennen tehnyt? Kokosimme tietoa siitä, mitä kaikkia asioita erilaisilla laitteilla voi hoitaa.

Kannattaa käyttää ennen kaikkea kekseliäisyyttä: jos esimerkiksi paperisesta asiakirjasta on toimitettava kopio viranomaiselle, eikä käytössäsi ole skanneria tai kopiokonetta, selvitä, kelpaisiko kännykkäkameralla otettu valokuva, jonka lähetät sähköpostilla tai sähköisen verkkopalvelun kautta.

Jos käytössä on puhelin:

  • Monia asioita voi hoitaa tai vähintään edistää perinteisellä puhelinsoitolla: aikoja voi perua, siirtää ja varata, tuotteita tai palveluja tilata kotiin, laskuille hakea lisää maksuaikaa.
  • Esimerkiksi Espoon kaupungin palveluista sekä asiointitavoista poikkeusolojen aikana saa neuvontaa numerosta 09 816 57070 ma–pe klo 8–16.
  • Myös viranomaiset palvelevat puhelimitse. Esimerkiksi Kelan puhelinpalvelussa saat samanlaista henkilökohtaista neuvontaa ja voit hoitaa samoja asioita kuin palvelupisteessä. Puhelimitse voit myös varata ajan.

Jos käytössäsi on älypuhelin, tabletti tai tietokone (ja verkkoyhteys):

  • Älypuhelimella voi asioida niin pankkien, vakuutusyhtiöiden, verkkokauppojen kuin julkishallinnonkin kanssa.
  • Tarvitset laitteen lisäksi verkkoyhteyden. Jos et ole hankkinut sitä laitteeseesi, sinun täytyy mennä paikkaan, jossa on avoin langaton verkko. Tällaisia löytyy poikkeusolojenkin aikana avoinna olevista Espoon kaupungin asiointipisteistä. Hoida tuolloin asiasi mahdollisimman ripeästi ja käytä aina maskia tai visiiriä.
  • Jos kyseessä on yksityinen, esimerkiksi terveyteen tai toimentuloon liittyvä asia, sinun täytyy kirjautua palveluun vahvasti tunnistautuen. Esimerkiksi julkishallinnon sähköisessä asioinnissa yleensä edellytetään tätä. Yleisin tapa tunnistautua vahvasti on käyttää oman pankin myöntämiä pankkitunnuksia.

Jos käytössäsi on sähköpostiosoite ja verkkopalvelujen tunnuksia, muttei omaa laitetta tai verkkoyhteyttä:

  • Jos sinulla ei ole mitään flunssa- tai vatsaoireita, voit tulla hoitamaan välttämättömiä viranomaisasioitasi Espoon kaupungin avoinna oleviin asiointipisteisiin tai kirjastoihin – tarkista asiointipisteiden aukiolot ja kirjastojen aukiolot ennen tuloasi. Hoida tuolloin asiasi mahdollisimman ripeästi ja käytä aina maskia tai visiiriä.
  • Kaikissa asiointipisteissä ja kirjastoissa käytössäsi on ilmainen Espoon kaupungin langaton verkko.
  • Asiakkaille tarkoitetut tietokoneet, kopiokoneet ja tulostimet ovat käytettävissä kaikissa avoinna olevissa asiointipisteissä sekä suurimmassa osassa kirjastoja.
  • Kaikista avoinna olevista asiointipisteistä saat lyhytkestoista digitukea, jos käytät maskia tai visiiriä.

Pyydä apua perheeltä ja muilta läheisiltä

Mitä monipuolisemmat laitteet sinulla on kotona, sitä enemmän asioita saat hoidettua etänä. Jos laitteiden hankinta tai niiden käytön opettelu eivät vain ota onnistuakseen, muista, että läheisesi voivat hoitaa monia asioita sähköisesti puolestasi – tarvittaessa valtakirjalla.

Apua kannattaakin pyytää nyt ensisijaisesti omilta perheenjäseniltä: myös kotoa jo löytyvien, mutta käyttämättä jääneiden laitteiden käytön opetteluun.

Myös Espoon kaupunki tarjoaa tukea sähköiseen asiointiin etänä puhelimen, chatin ja videochatin välityksellä maanantaista perjantaihin kello 8–16.

Lisäksi kirjastot tarjoavat etädigitukea. Voit tehdä Espoon kirjastoille pyynnön etädigituesta Lainaa kirjastolainen -lomakkeella.

Hyödyllisiä vinkkejä

Espoon kaupungin yleisneuvonnan puhelinnumero, chat- ja videochat-palvelut: www.espoo.fi/asiointi

Ohjevideo Espoon kaupungin videochatin käytöstä

Enter ry:n etäopastus

Kela opastaa: Näin lähetät liitteen verkkoasiointipalvelussa