Vain sanakirjassa menestys on ennen työtä

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
12.10.2020 Jukka Mäkelä, kaupunginjohtaja.

Työllisyyden hoidon kuntakokeilut käynnistyvät syksyllä. Työllisyyspalvelut siirtyvät suurelta osin kaupunkien vastuulle. Yhteensä kokeiluja on 20 ja niihin kuuluu 89 kuntaa. Uudeltamaalta kokeiluun hyväksyttiin Espoon lisäksi Helsinki ja Vantaan ja Keravan yhteinen kokeilu. Hallituskauden aikana linjataan kuntien roolin vahvistamisesta työllisyyspalveluissa. Laajempi vastuu tarkoittaa käytännössä myös valtaa ja mahdollisuuksia kehittää työllisyyspalveluita aikaista itsenäisemmin.

Hyvä niin, tekemistä piisaa, työttömyys on Espoossa kasvuun verrattuna ennätyskorkealla. Vaikka Espoo kasvaa voimakkaasti, ja yrityksiä, työpaikkoja ja avoimia työpaikkoja on enemmän kuin koskaan, työttömyysaste on aikaisempaan nähden lähes kaksinkertainen. Pilotin myötä Espoo saa noin 14 000 uutta työllisyyspalveluiden asiakasta, joista noin 7000 on vieraskielisiä.

Emme saa hyväksyä tilannetta, jossa meillä on paljon hyviä töitä tarjolla, ja samaan aikaan suuri työttömyys. Jos haluamme säilyttää hyvinvointiyhteiskuntamme, tarvitsemme kaikki työikäiset mukaan työelämään, erityisesti sekä kantasuomalaiset että vieraskieliset nuoret.

Samaan aikaan Espoolla on työvoimapula. Meillä on työvoimakapeikkoja mm. varhaiskasvatuksessa, vanhuspalveluissa, ruokapalveluissa, kiinteistönhoidossa ja viherpalveluissa. Ikääntyvässä Suomessa työvoimantarve kasvaa edelleen, ja sama työvoimapula koskee myös muita kaupunkeja ja yrityksiä, jotka tarjoavat palveluja kunnille. Espoon ja muiden kuntien pitää työllisyyspalveluilla pystyä auttamaan myös itseään.

Parhaat tulokset saavutetaan yhteistyöllä. Hyvä esimerkki v. 2019 aloittanut Business Espoo -verkosto. Se on koonnut Espoon kaupungin, Espoo Marketingin, Espoon Yrittäjien, Helsingin seudun kauppakamarin, Omnian, YritysEspoon ja Uudenmaan TE-toimiston palvelut yhteen, ja tarjoaa ne yhdessä paikassa, Otaniemen kasvuyrityskeskus A-Gridissä. Tulokset ovat lupaavia – palvelujen tunnettuutta on nostettu ja asiakaskohtaamisten määrä on kasvanut samalla, kun kustannuksia on saatu alas resursseja jakamalla. Samanlaiseen asiakaslähtöiseen yhteistyöhön pitää päästä työllisyyden kuntakokeiluissa.