Metro mahdollistaa

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
10.11.2017 Jukka Mäkelä

Länsimetrosta - etenkin sen viivästymisestä - puhutaan paljon. Minäkin olen joutunut pitämään aiheesta monta puhetta. Emma-gaalassa Metro Areenalla olen pitänyt kaksi kertaa peräkkäin saman puheen: Ensi kerralla Metro Areenalle pääsee metrolla!

Nyt on viimein selvää, että ensi kerralla pääsee, ja ainakin minä menen Emma-gaalaan metrolla! Nyt metro saadaan palvelemaan seudun asukkaita ja asiakkaita, ja koko Suomen elinvoimaa ja kasvua. On aika puhua siitä, mitä kaikkea metro mahdollistaa.

Metro on Espoon kautta aikojen suurin investointi ja on hyvä muistaa, että emme ole rakentamassa ainoastaan metroa, vaan erityisesti sitä, mitä muuta se mukanaan tuo. Todennäköisesti kysymys on nähtävissä olevassa lähitulevaisuudessa Suomen tärkeimmästä kehitys- ja kasvukäytävästä.

Kaikkien espoolaisten liikennepalvelua pitää kehittää

Metro on täynnä mahdollisuuksia. Siinä on älyä. Tavoitteena pitää olla, että jokaisen espoolaisen liikennepalvelua parannetaan. Metron lisäksi tarvitsemme esimerkiksi lähi- ja liityntäliikennettä, joka hyödyntää kaikkia liikkumismuotoja kaupunkipyöristä tulevaisuuden robottiautoihin.

Raiteisiin tukeutuva kaupunkirakenne antaa mahdollisuuden rakentaa kestävää monipuolista asumista, kaupunkikeskuksiin tukeutuvaa älykästä palvelujärjestelmää ja älykästä ketjutettua liikennejärjestelmää. Kaiken tämän pohtiminen haastaa meidät oppimaan uusia toimintatapoja ja -malleja.

Älykästä kaupunkikehitystä

Matinkylä-Olari on hyvä esimerkki verkostomaisesta, raiteisiin tukeutuvasta älykkäästä ja kestävästä kaupunkikehityksestä. Ensimmäistä kertaa Matinkylä-Olarin asukkaat saavat kaupunkitasoiset palvelut omasta, metron kasvattamasta kaupunkikeskuksestaan. Ravintolat, elokuvat, korkeatasoiset liikkeet, Ison Omenan palvelutorin ja paljon muuta. Metro siis itse asiassa vähentää liikkumistarvetta, kun näitä palveluja ei enää tarvitse hakea muualta. Olen varma, että seudun asukkaat ja asiakkaat tulevat ottamaan ja ovat jo ottaneet palvelut omakseen.

Tapiolan elinvoima palaa. Tulee metro, liityntäterminaali ja -pysäköinti, kaupallinen keskus, teatteri, kaiken päälle vielä asuntoja ja Suomen suurin kävelykeskusta. Tapiolaan palaavasta elinvoimasta, ostovoimasta ja palveluista tulevat nauttimaan myös kaikki ne asukkaat ja asiakkaat, jotka eivät liiku metrolla. Tapiolan sammaloituminen on saatu päätökseen, ja se sama elinvoima, mistä lapsuuteni Tapiola oli kuuluisa, palaa. Odotan innolla Heikintorin uusia avajaisia, viimeksi olin niissä vuonna 1968.

Aalto-kaupunki kasvaa Otaniemessä. Metro on mahdollistanut Aalto-yliopiston kampuksen keskittymisen Otaniemeen ja käynnissä on Aalto-yliopiston ja koko Otaniemen tiedeyhteisön uusi tuleminen. Keilaniemen, urheilupuiston ja Niittykummun mahdollisuuksista puhumattakaan. Rantaraitti ja sen palvelut kehittyvät ja kutsuvat.

Kansainvälistä kilpailukykyä

Helsingin seutu on Suomen talouden isoin veturi. Helsingin ja Espoon yhteinen hanke metron jatkamisesta länteen parantaa meidän mahdollisuuksiamme menestyä kansainvälisessä kilpailussa osaamis- ja tietointensiivisista yrityksistä ja työpaikoista. Metro on juuri se Aalto-yliopistoon, VTT:n, Otaniemen tiedeyhteisöön ja yritysympäristöön tukeutuva kasvu- ja kehityskäytävä, mihin voimme saada ja synnyttää uusia kilpailukyisiä yrityksiä.

Metro tuo Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston muutaman pysäkin päähän toisistaan. Meillä on mahdollisuudet rakentaa Euroopan kilpailukykyisin innovaatioympäristö, synnyttää lisää Supercellin kaltaisia tarinoita!

Espoo kasvaa kestävästi

Espoo ei siis todellakaan rakenna ainoastaan metroa, vaan fokus on erityisesti siinä, mitä metro mahdollistaa: Euroopan parasta innovaatioympäristöä sekä raiteisiin tukeutuvaa kaupunkirakennetta, monipuolista asumista ja älykästä liikennejärjestelmää.

Espoo on EU:n selvityksissä osoittautunut Euroopan kestävämmiksi kaupungiksi. Metro on keskeinen Espoon kestävän kasvun tekijä. Vakaa aikomuksemme on olla Euroopan kestävin kaupunki myös jatkossa.