Espoo-päivä ja metron mahdollisuudet

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
29.8.2015 Jukka Mäkelä

Espoo-päivän vastaanotto järjestetään Aalto-yliopiston rakenteilla olevalla metroasemalla. Vaikka metro on Espoon kautta aikojen suurin investointi, me emme ole rakentamassa metroa, vaan sitä mitä se mahdollistaa.

Espoo-päivän juhlia metroasemalla varjostaa se, että metron rakentaja Olavi Louko menehtyi äkillisen sairauden johdosta elokuun alussa.

Olavin, joka oli yksi Suomen merkittävimmistä rakennuttajista, muistoa kunnioittaen, tämän blogin metron mahdollisuuksista voisi aloittaa tarinalla ”Ollista”.

Haimme keväällä HSL:n johtoa tutustumiskierrokselle Espooseen. Koska HSL vastaa metropolialueen liikenteestä, liikuimme tietenkin bussilla. Bussioppaana toimi Olavi Louko.

Ensiksi pysähdyimme Leppävaaran asemalla, koska kaupunkirata on merkittävä seudun joukkoliikenteelle. Pyysimme vieraita katsomaan ympärilleen.

Kaupunkirata on mahdollistanut koko uuden Leppävaaran keskuksen rakentamisen. Sellossa on yli 20 miljoonaa käyntiä vuodessa, ja Sellon kirjasto on Suomen käydyin kirjasto. Kaupunkiradalla on ollut suuri merkitys joukkoliikenteelle, mutta vielä suurempi merkitys kaupunkirakenteelle ja palveluille, joista nauttivat myös ne, jotka eivät käytä kaupunkirataa.

Seuraava pysäkki oli Tapiolassa. Tapiolan ydinkeskustassa on valtava työmaamonttu.

”Olli” johdatti vieraat montun äärelle, ja kertoi: ”Arvoisat vieraat, kaupunginjohtaja on opettanut, että ei saa sanoa, että me rakennetaan metroa, vaan pitää sanoa, että me rakennetaan sitä, mitä metro mahdollistaa. Ja kyllä se niin on, katsokaa nyt kuinka hienon montun metro on mahdollistanut.” - Vierailla oli hauskaa.

Vakavasti puhuen Tapiolassa käy samalla tavalla kuin Leppävaarassa. Monttuun, johon on jo valettu Tapiolan uuden keskuksen peruskivi, tulee metro, liityntäterminaali ja -pysäköinti, kaupallinen keskus, kaiken päälle vielä asuntoja ja Suomen suurin kävelykeskusta. Pelkästään Lähi-Tapiola investoi Tapiolan ydinkeskustaan 560 miljoonaa euroa. Tapiolaan palaavasta elinvoimasta, ostovoimasta ja palveluista tulevat nauttimaan myös kaikki ne asukkaat ja asiakkaat, jotka eivät liiku metrolla.

Metro on täynnä mahdollisuuksia. Siinä on älyä.

MAAS eli Mobility as a service tarkoittaa esimerkiksi älykkään liikennejärjestelmän mahdollistamia ketjutettuja matkareittejä, kestävää päästötöntä raideliikennettä ja liityntäliikennettä sähköbusseineen, ja monia uusia innovaatiota. SAAS eli School as a service tarkoittaa älykkään kaupunkirakenteen hyödyntämistä esimerkiksi siten, että metron varrella olevien koulujen liikuntatiloina hyödynnetään saman metron varrella olevia urheilupuiston monipuolisia tiloja. Uusille asukkaille saadaan asuntoja ja palveluja

Aalto-yliopiston metroasemalla on hyvä muistaa, että Länsimetron kasvu- ja kehityskäytävä mahdollistaa ennen kaikkea osaamis- ja tietointensiivisten yritysten ja työpaikkojen saamisen ja syntymisen Suomeen. Otaniemen tiedeyhteisöön, Aalto-yliopistoon ja alueen yrityksiin kansainvälisistä pörssiyhtiöistä start-up -yrityksiin tukeutuvan Espoo Innovation Gardenin menestys kansainvälisessä kilpailussa on osaamiseen panostavan Suomen kannalta kohtalon kysymys.

Espoo-päivä tarjoaa jälleen rikkaan ja monipuolisen ohjelman, aamusta iltaan kaikenikäisille ja koko kaupungissa. Juhlimme muun muassa Opinmäen koulun ja Finnevikin sillan avajaisia. Ensi vuonna 15.8. juhlimme sitten metroliikenteen alkamista.

Kaupunki kehittyy ja kasvaa.

Oikein hyvää Espoo-päivää kaikille!