Espoo rakentaa erityisesti sitä, mitä metro mahdollistaa

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
1.10.2014 Jukka Mäkelä

Espoon kaupunginvaltuusto teki maanantaina 29.9.2014 päätöksen metron jatkamisesta Espoonlahteen. Päätös toteuttaa Espoon kaupunginvaltuuston hyväksymää Espoo-tarinaa, jonka taustalle kerättiin n. 20 000 espoolaisten kommenttia.

Espoon visiossa sanotaan, että verkostomainen viiden kaupunkikeskuksen Espoo on vastuullinen ja inhimillinen edelläkävijäkaupunki, jossa kaikkien on hyvä asua, oppia, tehdä työtä ja yrittää ja jossa espoolainen voi aidosti vaikuttaa.

Espoon tavoitteisiin on kirjattu, että raideliikenteeseen tukeutuva kaupunkirakenne mahdollistaa taloudellisesti, ekologisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti parhaan tavan kehittää kaupunkiamme. Tapiola, Matinkylä-Olari ja Espoonlahti sijoittuvat Länsimetron, ja Leppävaara ja Espoon keskus kaupunkiradan läheisyyteen.

Vaikka kysymys onkin metron rakentamisesta, niin Espoo rakentaa erityisesti sitä, mitä metro mahdollistaa. Todennäköisesti on kysymys nähtävissä olevassa lähitulevaisuudessa Suomen tärkeimmästä kehitys- ja kasvukäytävästä. Itse nostaisin esille kolme kokonaisuutta:

1. Meidän pitää voittaa takaisin Suomen menettämät osaamis- ja tietointensiiviset yritykset ja työpaikat. Metro on juuri se kasvu- ja kehityskäytävä, mihin voimme saada uusia kansainvälisiä osaamisintensiivisiä start-up-, kasvu-, pk- ja suuryrityksiä, jotka sijoittuvat vain raiteiden äärelle. Suomen kestävyysvajetta ei kurota kiinni, eikä Espoon taloutta tasapainoteta, jollemme voita takaisin osaamis- ja tietointensiivisiä työpaikkoja Suomen osaamisen strategian mukaisesti.

2. Meidän pitää rakentaa Euroopan kilpailukykyisin Innovaatioympäristö, Espoo Innovation Garden. Metron kasvu- ja kehityskäytävä tukeutuu Aalto-yliopiston, VTT:n ja Otaniemen tiedeyhteisöön, Keilaniemen yritysympäristöön sekä Tapiolan puutarhakaupunkiin ja kulttuuriin.

3. Fiksu ja kestävä kaupunki - smart and sustainable city. Raiteisiin tukeutuva kaupunkirakenne antaa mahdollisuuden rakentaa kestävää monipuolista asumista, kaupunkikeskuksiin tukeutuvaa älykästä palvelujärjestelmää ja älykästä ketjutettua liikennejärjestelmää. Sen myötä voimme oppia uusia toimintatapoja ja -malleja.

Eli yhteenvetona Espoo rakentaa erityisesti sitä, mitä metro mahdollistaa. Länsimetron kasvu- ja kehityskäytävä antaa hyvät edellytykset voittaa takaisin Suomen menettämiä osaamis- ja tietointensiivisiä yrityksiä ja työpaikkoja, kehittää Euroopan parasta Innovaatioympäristöä sekä rakentaa raiteisiin tukeutuvaa kaupunkirakennetta, monipuolista asumista ja älykästä liikennejärjestelmää.