Ongelmia koronarokotustodistusten muodostumisessa – vika on selvityksessä

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
10.6.2021 klo 10.31

Tiedonsiirrossa potilastietojärjestelmän ja Omakanta-palvelun välillä on ongelmia. Osalla henkilöistä, jotka ovat saaneet rokotuksensa ennen 16.4., tietoja on edelleen siirtymättä tai tiedot näkyvät väärin.

Tilannepäivitys 23.6.:
Ongelman korjaamiseksi on Espoon potilastietojärjestelmän ja Omakanta-palvelun välillä on tehty onnistunut tietojen siirto. Tämä on korjannut suurimman osan koronatodistusten näkymisongelmista. Teemme kaikkemme myös muista syistä johtuvien ongelmien ratkomiseksi mahdollisimman pikaisesti.

Mitä teen, jos todistustani ei vielä näy Omakannassa?

  1. Odota rauhassa. Mikäli et tarvitse todistusta juuri nyt, sinun ei tarvitse olla meihin yhteydessä.
  2. Ota yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen koronarokotustodistus@espoo.fi.Kirjaathan sähköpostiin nimesi ja syntymäaikasi muodossa xx.xx.xxxx sekä voimassa olevan puhelinnumeron. Älä koskaan lähetä sähköpostilla henkilötunnustasi. Osoitteeseen saapuneita viestejä käsitellään kiireellisyysjärjestyksessä
  3. Mikäli tarvitset todistusta erittäin välttämättömästi, mutta sellainen ei ole muodostunut Omakantaan, ole yhteydessä Espoon koronalinjalle. Voit jättää takaisinsoittopyynnön koronalinjalle numeroon 09 816 34600 arkisin klo 7–18 ja la-su klo 9-15

Espoossa 16.4. alkaen rokotuksen saaneiden koronarokotustodistukset tulevat näkyviin Omakantaan noin viikon viiveellä.

Henkilöt, jotka eivät voi käyttää Omakantaa eivätkä valtuuta toista henkilöä käyttämään sitä puolestaan, voivat pyytää Espoon oman todistuksen annetusta koronarokotuksesta. Todistus lähetetään sinulle postissa. Toimitus kestää noin 2 viikkoa. Tietoa ei voida potilasturvallisuuden vuoksi ja tietosuojan varmistamiseksi lähettää sähköpostilla. Huom! Terveydenhuollon ammattilainen ei pääse tulostamaan kansallista rokotustodistusta asiakkaalle Omakannasta.

Koronatodistuksen haku Omakannasta:

  • Kirjaudu Omakantaan kanta.fi-sivulta omalla tunnistusvälineelläsi kuten verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  • Valitse vasemman reunan valikosta kohta Koronatodistus. Löydät linkin todistusosioon myös Omakannan etusivulta.
  • Hae todistusta painamalla linkkiä ”Tarkista, onko sinulla koronarokotustodistus (pdf)”. Jos sinulla on todistus, se avautuu uuteen välilehteen pdf-muodossa.

Kansallisen koronarokotustodistuksen saa vain Omakannasta.

Jos minulla ei ole pääsyä Omakantaan:

  • Voit valtuuttaa toisen täysi-ikäisen henkilön käyttämään Omakantaa omasta puolestasi, jos ei itse pysty asioimaan palvelussa.
  • Henkilöt, jotka eivät käytä Omakantaa eivätkä valtuuta toista henkilöä käyttämään sitä puolestaan, voivat pyytää muun todistuksen annetusta koronarokotuksesta puhelimitse maanantaista 31.5.2021 alkaen. Voit saada todistuksen soittamalla Espoon koronalinjalle numeroon p. 09 816 34600, arkisin klo 7–18 ja la-su klo 9-15. Tämä ei ole kansallinen koronarokotustodistus. Todistus lähetetään sinulle postissa. Toimitus kestää noin 2 viikkoa.