Espoo haluaa aloittaa Länsimetron jatkeen rakentamisen kesällä

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
30.1.2014 klo 14.37
Espoon kaupunki haluaa käynnistää Länsimetron jatkeen rakentamisen välille Matinkylä-Kivenlahti sillä ehdolla, että valtio sitoutuu rakennuskustannusten kattamiseen 30 prosentilla liikennepoliittisen selonteon linjausten mukaisesti. Valtuusto hyväksyi hankesuunnitelman kesäkuussa 2012.

Päätösprosessi valtion mukaantulosta etenee myönteisessä hengessä. Valtionvarainvaliokunta pitää välttämättömänä Länsimetron rakentamisen jatkamista keskeytyksettä Matinkylään päättyvän osuuden valmistuttua, sillä näin saavutetaan tuntuvia säästöjä. Valiokunta edellyttää lausumassaan, että maan hallitus päättää Länsimetron jatkamista koskevan hankkeen 30 prosentin valtionavustuksen maksamisen ajoituksesta viimeistään kevään kehyspäätöksen yhteydessä. Valiokunta edellyttää myös sitä, että Espoon tekee rakentamispäätöksen.

Länsimetron jatkeen välittömällä käynnistämisellä arvioidaan saavutettavan 15-25 prosentin kokonaishyödyt verrattuna siihen, että hanke käynnistyisi joskus myöhemmin. Säästö voisi olla 120-200 milj. euroa.

Metron Ruoholahti-Matinkylä osuuden louhinnat päättyvät maaliskuussa 2014. Metron jatkeen kannalta olisi tarkoituksenmukaista käynnistää louhinnat niin, että Länsimetron nykyisiltä työmailta vapautuvat tunnelirakentajat ja louhintakalusto saataisiin suoraan jatkeen työmaille.

- Tämä olisi alan työllisyyden, suhdanteiden sekä rakentamisaikataulujen kannalta järkevää. Lisäksi vältettäisiin päällekkäisyydet vuosikymmenen loppupuolelle ajoittuvien muiden suurten infrahankkeiden kanssa, sanoo Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko.

Rakentamispäätöksen synnyttyä louhintaurakoiden käynnistäminen on mahdollista kesällä 2014 ja koko jatkolinja olisi valmis vuonna 2019.

MAL-aiesopimuksen mukaisen maakäytön kehittämisen kannalta metron jatkaminen Kivenlahteen on välttämätöntä. Muun muassa Finnoon alueen nopealle rakentumiselle metro luo nykyistä paremmat edellytykset. Myös muiden asemaseutujen kehittämismahdollisuudet paranevat huomattavasti metron rakentamispäätöksen myötä.

Metron jatkaminen Kivenlahteen on osa koko pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmää. Se kytkee Espoon lounaisosat tiiviisti muuhun pääkaupunkiseutuun. Metro mahdollistaa kaupungin kehittymisen laajalla vaikutusalueella. Tehokkaan joukkoliikenteen piiriin saataisiin heti yli 50 000 asukasta.

Hanke sisältää kalliotunnelissa Matinkylästä Kivenlahteen kulkevan metrolinjan, viisi nykyaikaista maanalaista metroasemaa sekä bussien liityntäliikennejärjestelyt että pysäköintiratkaisut asemilla. Asemat ovat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Lisäksi rakennetaan läntinen maanalainen metrovarikko, joka sijoittuu Sammalvuoreen.

Kaupunginhallitus käsittelee 3.2. Länsimetron jatkamista Matinkylästä Kivenlahteen.


Lisätietoja:
Teknisen toimen johtaja Olavi Louko, p. 0500 607754
Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen, p. 050 3471558

Kaupunginhallituksen esityslista