Espoo ei hyväksy työntekijöiden hyväksikäyttöä

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
9.7.2020 klo 11.58

Helsingin Sanomat käsitteli sunnuntain 5.7. ja maanantain 6.7. artikkeleissaan siivousalan työntekijöiden laajamittaista hyväksikäyttöä ja esimerkkinä käytettiin epäkohtia Espoon kaupungin siivouspalveluissa.

Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä on käynnistänyt asiasta selvityksen. Uusista korjaavista toimenpiteistä kerrotaan tarkemmin lomakauden jälkeen.

Konkurssi nollaa tilanteen, hankintalaki käsittelee yrityksiä erillisinä

Espoon kaupunki teki artikkeleissa mainitun SMC Palvelut Oy:n kanssa sopimuksen ensimmäisen kerran 27.8.2014.

Aiemmin kaupungilla oli 1.8.2009 alkanut sopimus Super Moon Cleaning Oy:n kanssa. Mediassa esiin nousseet aluehallintoviraston raportit koskivat Super Moon Cleaning Oy:tä, joka meni konkurssiin keväällä 2013. Espoon kaupunki kuitenkin reagoi työntekijävelvollisuuksien laiminlyönteihin ja irtisanoi kaikki yrityksen kanssa tehdyt sopimukset päättymään jo 31.10.2012.

Super Moon Cleaning Oy ja SMC Palvelut Oy ovat juridisesti erillisiä yrityksiä.

Espoon kaupunki tarkisti siivouspalveluiden kilpailutusten yhteydessä yritysten ja niiden avainhenkilöiden rikosrekisteriotteet, joissa ilmenee sakkoja vakavammat tuomiot. Vaikka kyseisten yritysten taustalla ovat olleet osittain samat avainhenkilöt, niin hankintalain mukaisia poissulkemisperusteita ei ole SMC Palvelut Oy:n kohdalla ilmennyt. Hankintalain mukaisesti Super Moon Cleaning Oy:stä saatuja tietoja ei ole voitu käyttää arvioitaessa SMC Palvelut Oy:n soveltuvuutta palvelutuottajaksi.

Uuden hankintalain myötä 1.1.2017 voimaan tulivat nykymuotoiset harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet, jotka lisäsivät julkiselle hankintayksikölle keinoja toimia työsuhteisiin liittyvissä väärinkäytöksissä.

”Kuten aikaisemmin olen todennut, Espoon kaupungin hankintayksikkö sai vasta vuonna 2017 käyttöönsä tietoa, jonka perusteella se pystyi arvioimaan SMC Palvelut Oy:n harkinnanvaraista poissulkemista. Ryhdyimme heti toimiin”, maaliskuussa 2016 Espoon kaupungin palveluksessa aloittanut hankintajohtaja Ari Erkinharju toteaa.

Espoon kaupunki sulki SMC Palvelut Oy:n pois kilpailutuksesta syksyllä 2018 ja irtisanoi myös muut yrityksen kanssa tehdyt sopimukset. Tämän jälkeen kaupunki ryhtyi kilpailuttamaan korvaavia siivouspalveluja SMC Palvelut Oy:n hoitamiin kohteisiin ja viimeiset seitsemän siivouskohdetta siirrettiin muille sopimustoimittajille kesällä 2019.

Siivouksen laadunseuranta laajenee tänä vuonna

Espoon kaupungin toimitiloissa siivousta tehdään oman tuotannon ja ostopalvelun yhdistelmänä. Siivouksesta on ulkoistettu 60 prosenttia ja kaupungin omassa palveluksessa työskentelee noin 190 laitoshoitajaa. Siivottavaa pinta-alaa on noin 880 000 m2. Suurimpina yksittäisinä siivouskohteina ovat koulut ja päiväkodit.

Espoon kaupunki edellyttää palveluntuottajalta omavalvontaa. Siivouksen laadunseurantaa tehdään säännöllisesti myös kaupungin toimesta. Jokaisessa toimitilassa käydään 3–6 kertaa vuodessa. Palveluntuottajien raportit talletetaan samaan järjestelmään kaupungin havaintojen kanssa. Vuonna 2019 laadunseurantakäyntejä tehtiin 2 054 kappaletta. Tänä vuonna käyntejä on tehty 1 600 ja loppuvuoden tavoite 2 500 laadunseurantakäynnistä tulee ylittymään.

Lisäksi vuosittain toteutetaan ennalta ilmoittamattomia harmaan talouden käyntejä noin sataan kohteeseen.

Jatkossa laadunseurantakäyntien osaksi tulee siivoojille suunnatut työolosuhdekyselyt.

Mediaanihinta ja laatu ratkaisevat siivousalan hankinnat

Vuoden 2018 havaintojen perusteella Espoon kaupunki lisäsi toimenpiteitä ihmiskaupan ennaltaehkäisemiseksi. Yksi keinoista on normaalia korkeampi minimipalkka siivousalan hankinnoissa.

Aiemman kokemuksen mukaan tarjouksen valitseminen alhaisimman hinnan perusteella saattaa johtaa laadullisiin puutteisiin tai palveluntuottaja on havainnut varhaisessa vaiheessa sopimuskautta, ettei sen tarjoama hinta ole kannattava.

Espoon kaupungin siivouspalveluiden kilpailutuksissa laatuvaatimukset ovat pakollisena ehtona. Halvimman hinnan sijasta mediaanihinnan käyttö on osoittautunut toimivaksi tavaksi saada markkinoilta kilpailukykyinen hinta, jolla yritys pystyy sekä resursoimaan että tuottamaan palvelua kaupungin laatuvaatimusten mukaisesti kestävällä tavalla.

Koulutamme henkilöstöä tunnistamaan työntekijöiden hyväksikäyttöä

Vuosien 2019 ja 2020 vaihteessa kaupungin palveluksessa aloitti uusi palvelusuunnittelija, jonka tehtäviin kuuluu tarkistaa palveluntuottajien henkilöstömitoituksia.

Jatkossa Espoon kaupungin henkilöstöä koulutetaan tunnistamaan työntekijöiden hyväksikäyttöä sekä ilmoittamaan mahdollisista havainnoista.

“Toistan vielä sen, että näiden työ- ja palvelumarkkinoita vaivaavat epäkohdat pitää korjata, ja edellyttää kaikkien toimijoiden ja viranomaisten yhteistyötä. Kutsumme myös muut suuret kaupungit ja pääkaupunkiseudun kunnat mukaan yhteiseen foorumiin, jossa pyritään löytämään lisää ratkaisuja työntekijöiden hyväksikäytön ja ihmiskaupan ehkäisemiseksi”, kaupunginjohtaja Mäkelä toteaa.

Lisätiedot

  • Ari Erkinharju, hankintajohtaja, Espoon kaupunki
  • Maija Lehtinen, toimitusjohtaja, tilapalvelut, Espoon kaupunki

Lue myös 5.7. julkaistu "Vastine Helsingin Sanomien artikkeliin "Siivoton ala" 5.7.2020".