Valtuusto päätti: Kehä I tunneliin Keilaniemen kohdalla

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
22.12.2015 klo 14.28

Espoon kaupunginvaltuusto on tehnyt rakentamispäätöksen Kehä I:n parantamisesta Keilaniemen alueella. Valtuusto päätti asiasta kokouksessaan 21.12.2015. Kyseessä on euromääräisesti tähän saakka mittavin Espoon johdolla tehtävä kadun- tai tienrakennushanke.

Rakentamispäätös sisältää ensimmäisen vaiheen Kehä I:n parantamisesta Länsiväylän ja Tapiolantien välillä. Myös Keilaniementietä ja Keilaniemenpuistoa parannetaan. Kehä I on valtion maantie, joten parannustyöt tehdään yhteistyössä Liikenneviraston ja Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa. 

Kehä I:n liikenne siirtyy nyt tehdyn päätöksen mukaan betonitunneliin maan sisään. Parantamistoimet palvelevat Kehä I:n kupeeseen Keilaniemen metroaseman viereen kaavoitettujen tornitalojen tarpeita: maan alla suuren maantien melu- ja päästöhaitat jäävät minimiin eivätkä häiritse tulevia asukkaita, ja tilanne myös nykyisen asutuksen kohdalla paranee. Yhteensä 30–40 kerrokseen kurottaviin taloihin on kaavailtu noin tuhatta uutta asuntoa.

Tunneli pakettiin puistokannella

Rakennustyöt tehdään kahdessa vaiheessa. Nyt on alkamassa puolikkaan, eli noin 220 metrin mittaisen tunnelin rakentaminen, ja tunneli taas mahdollistaa lähivuosina kahden tornitalon toteuttamisen. Tien ja tunnelin rakennustyöt ovat käynnissä vuosina 2016–2018. Lopullisesta tunnelista on tarkoitus tulla noin 400 metriä pitkä - mutta tunnelin loppuosa ja kaksi muuta tornitaloa rakennetaan vasta myöhemmin.

Ympäristön viihtyvyys parantuu entisestään, kun Kehä I:n tunneli katetaan puistolla. Siitä tulee vehreä oleskelualue, jossa kulkee myös kevyen liikenteen väyliä. Valmis puisto tulee sijaitsemaan kohtuullisen lähellä nykyistä maanpintaa, koska Kehä I painuu maan alle 5-7 metriä. Puistokansi luo Tapiolan Itärannasta hyvät yhteydet metrolle ja Keilalahden rantaraiteille.

Sujuvampaa ja turvallisempaa liikennettä

Liikennejärjestelyihin on luvassa muutoksia, kun Kehä I:lle rakennetaan uusia eritasoliittymiä. Tunnelin pohjoispäähän rakennetaan Otasolmun kiertoeritasoliittymä, josta jatkuvat yhteydet Karhusaarentielle ja Keilaniemeen. Eritasoliittymä korvaa nykyiset kahdet liikennevalot, ja sen tarkoitus on sujuvoittaa liikennettä.

Tunnelin eteläpäähän taas rakennetaan suuntaisliittymä, jonka kautta pääsee Länsiväylän suunnasta Keilaniemeen. Tapiolantien liittymä säilyy toistaiseksi liikennevaloliittymänä, johon Otaniemen puolelle tehdään uusi ramppi Kehä I:lle Leppävaaran suuntaan.

Tonttien louhinta alkamassa

Ensivaiheen rakennustöissä on luvassa tornitalotonttien esirakentamista eli louhintaa. Rakentamisen valmistelu on käynnissä, ja louhintatöitä pyritään tekemään ripeästi talven, kevään ja kesän 2016 aikana, jotta ne saataisiin mahdollisimman valmiiksi ennen metroliikenteen käynnistymistä elokuussa 2016.

Myös kevyen liikenteen raittiverkosto täydentyy. Jalankulkijat ja pyöräilijät pääsevät liikkumaan sujuvammin uusien siltojen ja Keilaniemen tunnelin ansiosta. Kaikki kevyen liikenteen ja vilkkaiden ajoneuvojen risteämiset yhdistetään turvallisella eritasoliittymällä. Meluesteitä rakennetaan noin kilometrin matkalta.

Lisätietoja:

Harri Tanska, kaupungininsinööri, Espoon tekninen keskus: 050 3833209, harri.tanska@espoo.fi

Hannu Lehtikankare, rakennuttajapäällikkö, Espoon tekninen keskus: 040 5182992, hannu.lehtikankare@espoo.fi