Reilu Espoo edelläkävijäkaupunkina

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
27.3.2018 klo 10.58
Reilun kaupan kaupunki

Espoon kaupunki on edistänyt Reilua kauppaa jo yhdeksän vuotta. Reilun kaupan kaupungin arvonimi myönnettiin sille kolmantena Suomessa. Nyt reiluja kaupunkeja ja kuntia on Suomessa jo neljätoista ja koko maailmassa yli kaksituhatta.

Reilulla kaupalla tavoitellaan maailmaa, jossa kehitysmaiden viljelijöillä ja työntekijöillä on mahdollisuus turvattuun ja kestävään toimeentuloon sekä mahdollisuus päättää itse omasta tulevaisuudestaan. Reilu kauppa tähtää köyhyyden vähentämiseen kaupan avulla. Reilua kauppaa tukeva kansanliike läpäisee suomalaisen yhteiskunnan. Siihen kuuluu yrityksiä, yhteisöjä ja kulutuspäätöksiä tekeviä kansalaisia.

Espoo käyttää Reilun kaupan tuotteita ja kannustaa myös asukkaita ja paikallisia yrityksiä samaan. Näin kiinnitetään huomiota laajemminkin vastuullisiin valintoihin ja kuluttamiseen. Lisäksi kestävän kehityksen kasvatus on osa espoolaisten koulujen ja päiväkotien arkea. Toimet ovat osa kaupungin johdonmukaista työtä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.

Kestävän elämäntavan näkökulmat ja sen myötä Reilun kaupan tavoitteet ovat olleet esillä sekä ohjanneet suunnittelua ja toimintaa koko kaupungissa ja tavoittaneet laajasti espoolaiset ja yritykset. Reilu kauppa näkyy kattavasti niin päiväkotien arjessa, kaupungin kestävän kehityksen valmennuksissa ja kaupungin järjestämissä tapahtumissa. Reilu kauppa on osa kestävän elämäntavan edistämistä ja mahdollistamista kaupunkilaisten arjessa.

reilu kauppa 250

Kaupunki ostaa Reilun kaupan tuotteita. Muun muassa Reilua kahvia kuluu kaupungin palvelutaloissa, sairaaloissa, työpaikkaravintoloissa ja muissa toimipisteissä yhteensä yli kymmenentuhatta kiloa vuodessa. Teepusseja käytetään lähes 25 000 kappaletta, ja Reiluja banaaneja välipalatarjoiluina ja jälkiruokina syötiin yli 13 000 kiloa.

Reilun kaupan toiminnan ja arvonimen koordinoinnista vastaa Espoossa kannatustyöryhmä, jossa on edustajia kaupungin toimialoilta, konserniyhtiöistä, oppilaitoksista, seurakunnista, valtuustoryhmistä ja nuorisovaltuustosta.
 

Tunneketjusi-kampanja

Reiluun kauppaan liittyen on käynnissä kampanja, jossa kannustetaan suomalaisyrityksiä avaamaan omia tuotantoketjujaan ja ottamaan kantaa läpinäkyvämmän tuotannon ja talouden puolesta.Tunneketjusi-kampanja haastaa suomalaiset tekstiili- ja elintarvikealan yritykset.

"Tekstiilialan yritys saattaa tietää, missä tuotteet on ommeltu, mutta harvoin tietää sitä, mistä raaka-aineet tulevat. Elintarvikealan yritys muistaa pitää huolen, että lopputuote on hyvä ja turvallinen, mutta tuotanto-olosuhteiden hyvyydestä ja turvallisuudesta kerrotaan vähän. Noin 25 miljoonan ihmisen tiedetään olevan pakkotyössä ja että noin 152 miljoonaa lasta tekee terveydelleen tai koulunkäynnilleen haitallista työtä. Nämä eivät ole meistä irrallisia lukuja, sillä meidän vaatteemme ja ruokamme ovat usein heidän työnsä tulosta", sanoo Reilu kauppa ry:n vastuullisuuspäällikkö Tytti Nahi.

Kasvava joukko yrityksiä tekee töitä vastuullisuutensa eteen. Ne kartoittavat tuotteiden alkuperää, käyttävät vastuullisuussertifioituja raaka-aineita ja tekevät yhteistyötä ammattiliittojen kanssa.

Kansainvälisesti yritysten vastuu työ- ja ihmisoikeuksista on selkiytynyt viimeisen vuosikymmenen sisällä. YK:ssa on sovittu Yritystoimintaa ja ihmisoikeuksia koskevat periaatteet, joiden mukaan yritysten pitää tunnustaa julkisesti, että niillä on velvollisuus kunnioittaa ihmisoikeuksia. Lisäksi niiden tulee kartoittaa oman toimintansa ja tuotantoketjujensa ihmisoikeusongelmat, minimoida ja korjata ne sekä raportoida julkisesti suurimmat ongelmansa ja edistyksensä niiden korjaamiseksi.

Tunneketjusi-kampanjan haaste on suunnattu suomalaisille tekstiili- ja elintarvikealan yrityksille. Vastuullisesti tuotettua ruokaa ja tekstiileitä toivova kuluttaja on tervetullut allekirjoittamaan haasteen osoitteessa http://www.reilukauppa.fi/tunneketjusi/

Reilu Espoo Facebookissa