Espoon kaupunkipyörillä poljettiin yli 390 000 matkaa

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
15.11.2018 klo 13.17

kaupunkipyorat_yhteenveto_netti

Espoon ensimmäinen kaupunkipyöräkausi päättyi 31. lokakuuta. Pyörillä poljettiin kauden aikana yli 390 000 matkaa. Toukokuun lopussa vilkkaimpina päivinä jokaisella pyörällä tehtiin yli neljä matkaa päivässä.

Espoossa kaupunkipyöräasemia oli yhteensä 105 ja kaupunkipyöriä 1050. Palvelu laajeni heinäkuussa, jolloin Leppävaaran alueella otettiin käyttöön 35 pyöräasemaa ja 350 pyörää.

Kaupunkipyöräpalvelun kausikäyttäjiksi rekisteröityi noin 10 000 espoolaista, mikä vastaa 20 % kaikista palvelun kausikäyttäjiksi rekisteröityneistä. 

HSL:n asiakaskyselyn mukaan 73 % kaikista kaupunkipyöräilijöistä käytti palvelua Helsingissä, 8 % Espoossa ja 19 % molemmissa kaupungeissa. Espoosta Helsinkiin tehtiin 25 000 matkaa toukokuun ensimmäisen ja syyskuun viimeisen päivän välillä.

Kaupunkipyöriä käytettiin eniten vapaa-ajan matkoilla sekä asiointi- ja työmatkoilla. Lähes neljäsosa vastaajista korvasi kaupunkipyöräilyllä automatkojaan. Suurin osa käytti kaupunkipyörää muutaman kerran viikossa tai kuukaudessa.

Espoon kymmenen suosituinta kaupunkipyöräasemaa olivat

  • Aalto-yliopisto (M)
  • Suomenlahdentie
  • Piispansilta
  • Niittykumpu (M)
  • Jämeräntaival
  • Länsituuli
  • Urheilupuisto (M)
  • Tietotie
  • Niittymaa
  • Tapionaukio

Pyörien saatavuutta ja käytettävyyttä kehitetään

Kaupunkipyörien käyttäjät olivat melko tyytyväisiä palveluun. Yli 60 % espoolaisista käyttäjistä on valmis suosittelemaan palvelua ystävilleen.

Erityisen tyytyväisiä käyttäjät olivat asemien kuntoon sekä käyttömaksujen selkeyteen ja kohtuullisuuteen. Myös asemien käyttömukavuutta ja sijaintia käyttäjät arvioivat hyvin arvosanoin.

Ensi kaudeksi tärkeimpiä kehityskohteita ovat pyörien saatavuus ja käytettävyys.

”Tarkastelemme verkoston toimivuutta pyörien käytön ja saatujen palautteiden perusteella. Kaupunki ei laajenna verkostoa, mutta pieniä tarkennuksia asemien sijainteihin voidaan tehdä. Tavoitteena on kuitenkin, että asemien sijainnit pysyvät melko vakioina pyöräilykaudesta toiseen”, kertoo liikenteenhallintapäällikkö Johanna Nyberg.

Seuraava kaupunkipyöräkausi käynnistyy Espoossa ja Helsingissä 1.4.2019.

Kuva: Olli Häkämies