Palvelutori pokkasi pääpalkinnon innovaatiokilpailussa

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
22.11.2017 klo 14.34

Palvelutorikonsepti ja sen ensimmäinen hedelmä, Ison Omenan palvelutori, on voittanut Espoon kaupunginjohtajan innovaatiokilpailun. Palkinnon merkittävyyttä nostaa kisan korkea taso.

Palvelutorikonsepti on tapa tarjota kuntalaisille keskeiset palvelut yhdessä paikassa yli toimialarajojen, laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Ensimmäinen palvelutori Isossa Omenassa on pystynyt osoittamaan reilun vuoden aikana, että kymmenen julkisen palvelun yksikön sijoittaminen yhteisiin tiloihin kannattaa.

Esimerkiksi tuore etnografinen tutkimus vahvisti, että uuden toimintakulttuurin keskiössä on yhteinen asiakas. Henkilöstö näkee asiakkaan kokonaisvaltaisemmin kuin perinteisissä julkisissa palveluissa, koska tuntee saatavilla olevat muut palvelut ja osaa ohjata asiakkaita tuen piiriin ennaltaehkäisevästi.

Malli soveltuu erilaisiin palveluyhdistelmiin

Innovaatiokilpailun raati totesi, että Ison Omenan palvelutorin kokemuksiin pohjautuva konsepti on laajasti sovellettavissa erilaisina palvelujen, toimijoiden ja tilojen yhdistelmänä.

Konseptilla katsottiin olevan myös vahva tiedollinen ja kokemuksellinen perusta. Ison Omenan palvelutorin yksiköt ja palvelutoripäällikkö ovat jatkuvasti kehittäneet konseptin asiakaslupausta ja palvelua ulkopuolisten asiantuntijoiden tuella ja kyselytuloksiin pohjaten.

− Palvelutori on kaikkien Espoon toimialojen ja kaikkien espoolaisten paikka. Siksi myös palkinto kuuluu kaikille, totesi palvelutoripäällikkö Juha-Pekka Strömberg kiitossanoissaan.

− 1,3 miljoonaa asiakasta ensimmäisen vuoden aikana nostaa esimerkiksi Ison Omenan kirjaston Suomen vilkkaimpien kirjastojen joukkoon. Se, että asiakkaat löytävät julkiset palvelut näin hienosti, on paras palkinto mitä voi saada, täydensi kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

Toinen palkinto KYKY-toiminnalle

Erittäin tiukassa kisassa toiseksi sijoittui sivistystoimen KYKY-toiminta. Siinä koulut ja päiväkodit kehittävät uusia oppimista, kasvua ja hyvinvointia edistäviä tuotteita ja palveluja yhdessä yritysten ja yhteisöjen kanssa. Samaa yhteiskehittämisen mallia ollaan juurruttamassa myös Palvelutorille juuri alkaneessa Nopeiden kokeilujen ohjelmassa.

Lue lisää tiedotteesta, jossa kerrotaan kaikki innovaatiokilpailussa menestyneet.

Lisätietoja

palvelutoripäällikkö Juha-Pekka Strömberg, puh. 043 826 8538, juha-pekka.stromberg@espoo.fi