Espoo kuuli pyöräilijöiden toiveet - suola korvaa tappajasepelin Olarin laatukäytävällä

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
4.12.2015 klo 15.18

Espoo pilotoi tänä talvena pyöräilyn talvikunnossapitoa Olarin laatukäytävällä - jatkossa laatureittiä harjataan ja suolataan.

Pilottikokeilu kattaa noin kilometrin pituisen laatukäytävän reitin. Laatureitit ovat pyöräilyn reittejä, jotka on rakennettu korkeatasoisemmin erityisesti pyöräilijöiden tarpeet huomioon ottaen. Nyt harjausta ja suolausta testataan tavallisen talvikunnossapidon - auraamisen ja hiekoittamisen - sijaan.

”Aurauksen huono puoli on se, että jos tielle jää vähänkin lunta, syntyy helposti jäätä ja polanteita”, sanoo katupäällikkö Esa Rauhala Espoon teknisestä keskuksesta.

Hellempi vaihtoehto renkaille

Talvella kaduille levitettävä sepeli on saanut myös lempinimen ”tappajasepeli”. Nimi juontaa juurensa siihen, että tavallista hiekoitushiekkaa karkeampi kiviaines voi puhkoa huonokuntoisimpia pyöränrenkaita ja aiheuttaa kaatumisia keväällä. Suolaus on siis renkaille hellempi liukkauden torjuja, ja pilotoinnilla testataan, mikä jäänestoaine olisi pyöräteille paras vaihtoehto.

”Espoo on pyöräilykaupunki nykyään; käyttäjämäärät ja turvallisuus ovat hyvällä tasolla”, sanoo Rauhala.

Näin kertovat myös aiheesta tehdyt selvitykset - pyöräilyn kulkutapaosuus on Espoossa kahdeksan prosenttia, ja Espoossa tapahtuu Pyöräilyn edistämisohjelman mukaan asukaslukuun suhteutettuna n. 45 prosenttia vähemmän jalankulun ja pyöräilyn onnettomuuksia muuhun pääkaupunkiseutuun verrattuna.

Suola toimii hyvin pikkupakkasessa

Suolauksessakin on omat haasteensa - se toimii hyvin - 10 °C:een asti, mutta kovemmissa pakkasasteissa se menettää tehonsa ja kadusta voi tulla luistinrata. Tuolloin hiekoitus on ainoa tehokas liukkauden torjunnan keino. Suolan käyttöä on myös yleisesti pyritty vähentämään sen ympäristövaikutusten vuoksi - se voi imeytyä pohjaveteen, vahingoittaa puita ja pensaita sekä kiusata mm. koiranulkoiluttajia.

”Tällä pilotoinnilla haluamme saada selville suolauksen ja harjauksen kustannuksia sekä sitä, miten se vaikuttaa mahdollisiin vahinkoihin. Jos kokemuksemme ovat hyviä, voidaan samaa liukkaudentorjuntaa kokeilla myös muilla laatureittien osilla”, sanoo Rauhala.

Espoo on valmis aloittamaan harjauksen ja suolauksen Olarissa heti, kun lunta sataa tai maa muuttuu muuten liukkaaksi esimerkiksi yöpakkasten vuoksi. Kaupungin alueet on jaettu aurauksessa eri prioriteettiluokkiin, ja tässä luokituksessa Olarin laatukäytävä on nyt ykköspäässä. Sen tulisi siis olla lumeton heti aamusta.

Biohajoavaa jäänestoainetta kehittämässä

Aiemmin vastaavia suolauskokeiluja on tehty pyöräreiteillä muissa Pohjoismaissa Tukholmassa, Kööpenhaminassa ja Oslossa, tosin näissäkin vain -10 pakkasasteeseen saakka. Olarissa kokeilu koskee ainoastaan pyöräilyn väylää; jalankulkijoiden puoli hoidetaan tavallisen talvikunnossapidon keinoin.

”Maltilla aloittelemme. Olemme kuitenkin uteliaita kokeilemaan uutta - onhan Espoo ollut mukana myös biohajoavan 3Ice- jäänestoaineen kehittelyssä heti hankkeen alusta lähtien”, sanoo Rauhala.

Biohajoavaa jäänestoainetta on kehitelty yhdessä Turun yliopiston ja muiden pääkaupunkiseudun kuntien kanssa. Aineella toimiva laiteprototyyppi pääsee testaukseen ensi kerran tänä talvena - nähtäväksi jää, saadaanko tästä vielä hiekkaa ja suolaa parempi ratkaisu liukkauden torjuntaan.

Pyöräilyn edistämisohjelman ja muuta tietoa Espoon pyöräilystä löydät täältä