Asiakkaat ovat tyytyväisiä Espoon kaupungin terveyspalveluihin – Aukiolojen laajennusta toivotaan

13.4.2018 klo 8.09

Helmikuussa tehdyn kyselyn mukaan valtaosa espoolaisista on sitä mieltä, että Espoon kaupunki tarjoaa asukkailleen kaikki heidän tarvitsemansa terveyspalvelut (71 %), kaupungin terveyspalvelut tekevät elämästä turvallisen (74 %) ja että näissä palveluissa on helppo asioida (71 %).

– ”Haluamme tarjota espoolaisille Suomen parhaat terveyspalvelut. Sellaiset, jotka laadukkaasti ja sujuvasti vastaavat Espoon asukkaiden tarpeisiin ja toiveisiin”, terveyspalvelujen johtaja Sanna Svahn kiteyttää.

Ilta- ja viikonloppuaukiolot asiakkaiden toiveena

Kyselyssä keskeisiksi toiveiksi nousivat terveyspalvelujen sijainti sujuvien julkisten liikenneyhteyksien varrella (76 % pitää tärkeänä), helppous mennä omalla autolla (71 %) ja palvelujen aukiolo arkisin klo 20 saakka (70 %). Myös lauantai-aukioloja toivottiin (57 %).

– ”Pyrimme viemään palvelujamme asiakkaiden toivomaan suuntaan. Ja toki meidän kannattaa myös hyödyntää tilojamme mahdollisimman tehokkaasti. Espoo kasvaa ja terveyspalvelujen kysyntä lisääntyy jatkuvasti”, Sanna Svan toteaa.

Pitempiä aukioloaikoja kokeillaan ensin Matinkylässä: palvelut paranevat uusien järjestelyjen myötä

Suunnitelmissa on, että laajennettuja aukioloaikoja kokeillaan ensin Matinkylässä. Siellä tarvitaan uusia ratkaisuja, kun nykyinen Matinkadulla sijaitseva terveysasemarakennus poistuu käytöstä vuoden 2019 alkupuolella. Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää Matinkylän terveyspalvelujen järjestämisestä toukokuussa.

– ”Yksi vaihtoehdoista on se, että siirrämme Matinkylän terveysaseman Ison Omenan palvelutorille, jossa toimii nyt Oma Lääkärisi Iso Omena. Siinä tapauksessa tuomme palvelutorille kaupungin oman toimintamallin, jonka avulla olemme onnistuneet nopeuttamaan hoitoon pääsyä huomattavasti. Meillä on myös mahdollisuus ostaa lisäpalvelua Ison Omenan läheisyydestä. Yhteistuumin ja pidennetyin aukioloajoin pystymme tarjoamaan sujuvat ja laadukkaat palvelut Matinkylän asukkaille”, Sanna Svahn kertoo.

Asiakkailla hyviä kokemuksia hoidosta ja palvelusta

Espoolaiset arvostavat terveyspalvelujen henkilökunnan ammattitaitoa ja tuloksellista hoitoa. Myös se, että ajan saa nopeasti ja asiointi on vaivatonta ja helppoa, on tärkeää lähes kaikille.

Kaupungin terveyspalveluja käyttäneet ovat hyvin tyytyväisiä saamaansa hoitoon ja palveluun. Heistä 94 prosenttia koki saaneensa ystävällistä palvelua ja 89 prosenttia oli tyytyväisiä saamaansa hoitoon.

Kaavio, asiakkaiden tyytyväisyys terveyspalveluihin

Kuva liitetiedostona

– ”Asiakaspalveluamme ja osaamistamme arvostetaan, ja se on ilahduttavaa. Eniten parantamisen varaa meillä on odotusaikojen ja ajanvarauksen hallinnassa, ja sen eteen teemme jatkuvasti töitä. Sähköinen ajanvaraus on laajentunut, ja esimerkiksi kiireellistä hoitoa tarvitseva voi nyt varata ajan netistä sekä terveysasemalle että hammashoitoon”, Sanna Svahn sanoo.

Kysely tehtiin puhelinhaastatteluna 12.–24.2.2018. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat espoolaiset, ja aineisto edustaa espoolaista väestöä tässä ikäryhmässä. Vastaajia oli 1001. Tutkimukset toteutti Kantar TNS.