Uusin Espoo-lehti: Metron kuusi asemaa esittelyssä

12.2.2016 klo 13.40

Elokuun 15. päivä metro kulkee ensimmäistä kertaa Espoon Matinkylään asti. Samalla avataan kahdeksan uutta asemaa, joista kuusi Espooseen.

Länsimetron Ruoholahti-Matinkylä-osuudella on käynnissä loppukiri. Pelkästään Niittykummun asematyömaalla on töissä sata rakentajaa. Metron koeajot alkavat helmikuussa, asema valmistuu maaliskuussa. Myös vuonna 2020 valmistuvaa metron kakkosvaihetta Matinkylästä Kivenlahteen louhitaan jo.

Tulevan Niittykummun metroaseman asemalaiturin seinään on rakentumassa värikkäistä metallilevyistä taiteilija Mari Rantasen teos.

Uusin Espoo-lehti kertoo, millaisia asemat tulevat olemaan.

Matinkylä - liityntäliikenteen keskus

  • Suunnittelija: Arkkitehtitoimisto HKP Oy
  • Matkustajia päivässä: 30 000
  • Sisäänkäyntejä: 3
  • Erityispiirre: Matinkylä on länsimetron ensivaiheen pääteasema ja liityntäliikenteen keskus. Uusi bussiterminaali, metro, kaupungin palvelutori ja Ison Omenan laajennus muodostavat saumattoman kokonaisuuden.
  • Arkkitehti kertoo: "Aseman poutapilvistä ja jäähuurteesta innoituksensa saanut kattopinta muodostuu vaihtelevista, valkoiseksi maalatuista alumiinilevyistä."

Niittykumpu - kuin suomalainen kesäniitty

  • Suunnittelija: Arkkitehtitoimisto HKP Oy
  • Matkustajia päivässä: 8 000
  • Sisäänkäyntejä: 1
  • Erityispiirre: 90 metriä pitkän asemahallin seinät verhoaa kuvataiteilija Mari Rantasen taideteos.
  • Taiteilija kertoo: "Teos levittäytyy metroasemalle kuin suomalainen kesäniitty maitohorsman punana ja ruohon vihreytenä. Pidän tärkeänä, että työ liittyy yhtä lailla aseman arkkitehtuuriin kuin paikkaan, jossa se sijaitsee."

Urheilupuisto - liike, nuoruus, voima

  • Suunnittelija: Arkkitehtitoimisto HKP Oy
  • Matkustajia päivässä: 10 000
  • Sisäänkäyntejä: 1
  • Erityispiirre: Uusista asemista ainoa, jota ei ole louhittu kallioon. Avokaivantoon rakennetun aseman päälle tulee viisikerroksinen pysäköintilaitos.
  • Asemien suunnittelusta vastannut arkkitehti Pekka Leskelä kertoo: "Aseman teemoja ovat energisyys, liike, nuoruus, voima, kasvu ja värikkyys."

Tapiola - avara valkoisuus

  • Suunnittelija: Arkkitehtityöhuone Artto Palo Rossi Tikka Oy
  • Matkustajia päivässä: 30 000
  • Sisäänkäyntejä: 1, toinen sisäänkäynti avautuu vuonna 2018.
  • Erityispiirre: Ainoa kaksikerroksinen asema. Laituritasannetta kiertää ns. kaupunkitasanne.
  • Arkkitehti kertoo: "Laituritilassa paljastuu Tapiolaa leimaava valkoisuus ja avoimen tilan tuntu. Taustavalaistut valkoiset lasiseinät täydentävät aseman ilmeen avarana ja korkeana julkisena tilana."

Aalto-yliopisto (Otaniemi) - akateemista ajan patinaa

  • Suunnittelija: Arkkitehtitoimisto Ala Oy ja Esa Piironen Oy
  • Matkustajia päivässä: 12 000
  • Sisäänkäyntejä: 2
  • Erityispiirre: Valaistu teräskatto jatkuu yhtenäisenä pääsisäänkäynniltä alas laiturille ja edelleen Tietotien sisäänkäynnille.
  • Arkkitehti kertoo: "Osa USA:n itärannikon huippuyliopistojen (ns. Ivy League) tunnelmaa on ajan tuoma patina. Aalto-yliopiston asemalla tunnelmaa luo esipatinoitu cor-ten-alakatto, joka sitoutuu sävyiltään punatiiliseen kampusympäristöön."

Keilaniemi - kahden välissä

  • Suunnittelija: Arkkitehtitoimisto Ala Oy ja Esa Piironen Oy
  • Matkustajia päivässä: 10 000
  • Sisäänkäyntejä: 2
  • Erityispiirre: Taiteilijakaksikko Tommi Grönlundin ja Petteri Nisusen valotaideteos asemahallin katossa.
  • Arkkitehti kertoo: "Arkkitehtisuunnittelussa korostuu Keilaniemen merkitys jakajana: alue toimii jakajana työn ja asumisen välillä, meren ja maan välillä sekä kahden kaupungin rajan läheisyydessä."

Metro goes west

Elokuusta alkaen metro liikennöi kahdella linjalla: Tapiola-Mellunmäki ja Matinkylä-Vuosaari. Espoossa joka toinen idästä tuleva juna jää Tapiolaan ja joka toinen jatkaa Matinkylään saakka.

Vuorovälit tihenevät niin, että ruuhka-aikaan metro kulkee Tapiolan ja Itäkeskuksen välillä kahden ja puolen minuutin välein.

Kaupunkirakentamiselle metroaseman avautuminen on vasta alkupaukku. "Kun me saamme metron liikkeelle, ovat asemien seudut edelleen aikamoisia työmaita. Maan päällä rakentaminen jatkuu edelleen", Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen toteaa.

Lue koko metrosta kertova artikkeli verkkolehdestä: Espoo-lehti (s. 6-9)

Lisätietoa metrosta

Länsimetro-tietopaketti osoitteessa: https://www.hsl.fi/lansimetro

Lisätietoa Espoo-lehdestä

Espoolaisten oma asukaslehti jaetaan espoolaisten koteihin maanantaina 22.2.2016.

Lehti julkaistaan myös englanninkielisenä verkossa: Espoo magazine
 


Aihealue:
  • Joukkoliikenne, 
  • Liikenne, 
  • Rakentaminen
Alue:
  • Tapiola, 
  • Otaniemi, 
  • Niittykumpu, 
  • Matinkylä, 
  • Suur-Tapiola, 
  • Suur-Matinkylä