Tupakointi vähemmälle ja muita onnistumisia - European Social Marketing Conference Espoossa 22.-23.9.2016

15.2.2016 klo 11.27

Yhteiskunnallinen markkinointi kaventaa terveyseroja ja edistää kestävää kehitystä käytännössä

Terveyserot kasvavat, vaikka lukuisat hankkeet ovat pyrkineet aivan päinvastaiseen tulokseen. Kestävä sosiaalinen kehitys pyörii puheissa, mutta mitkä askeleet vievät käytännössä siihen suuntaan? Voiko ihmisten käyttäytymiseen ja valintoihin oikeasti vaikuttaa?

Yhteiskunnallinen markkinointi tarjoaa kustannustehokkaita ja vaikuttavia ratkaisuja. Yhteiskunnallisen markkinoinnin avulla on maailmalla onnistuttu vähentämään nuorten tupakointia, lisäämään kondomin käyttöä ja vähentämään alkoholista johtuvia liikennekuolemia sellaisissa ryhmissä, joita on vaikea tavoittaa perinteisin keinoin.

Käyttäytymismallit uusiksi – viestintä ja asennemuokkaus eivät riitä!
Yhteiskunnallinen markkinointi pyrkii muuttamaan ihmisten käyttäytymistä siten, että muutoksesta hyötyvät sekä ihminen itse että koko yhteisö. Perinteinen valistus pitää viedä aivan uudelle tasolle. Pelkkä tietoisuuden lisääminen tai mielipiteisiin vaikuttaminen ei riitä. Yhteiskunnallinen markkinointi vaatii suunnitelmallisuutta, pitkäjänteisyyttä ja kohderyhmään kuuluvien ihmisten ajattelumallien ymmärtämistä.

Yhteiskunnallinen markkinoija selvittää, miten ihmiset toimivat, miksi he toimivat juuri kyseisellä tavalla ja mikä heitä kannustaa tai estää tekemästä oman terveytensä tai elinympäristönsä kannalta parempia valintoja? Hän rakentaa yhdessä ”kohderyhmänsä” kanssa ymmärrystä muutettavasti asiasta ja luo vaihtoehtoja ei-toivotulle käyttäytymiselle. Entä jos tupakkarinki ei olisikaan koulun sosiaalisen elämän keskus? Muutokset myös oikeasti toteutetaan ja niiden vaikutuksia mitataan.

European Social Marketing Conference Espoon Otaniemessä 22.–23.9.2016
Luvassa on sekä tieteellisiä että käytännönläheisiä esityksiä yhteiskunnallisen markkinoinnin hyödyntämisestä: käytännön haasteita ja ratkaisuja, menetelmiä, tutkimustuloksia, vaikutuksia. Pääpuhujat ovat yhteiskunnallisen markkinoinnin eurooppalaisia huippuasiantuntijoita: L. Suzanne Suggs, Jeff French, Doug Evans, Gerard Hastings, Victoria Wells, Bernadette Schomaker, Bo Edvardsson, Julie Huigbregdsen ja Johannes Parkkonen.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan osoitteessa wsmconference.com/espoo-2016/
Ehdotuksia postereiksi ja rinnakkaissessioiksi voit jättää 31.3.2016 saakka.
Osallistu keskusteluun somessa: #ESMC16


Alue:
  • Otaniemi