Ravitsemus

Ravinnosta saadaan energiaa ja se auttaa jaksamaan. Terveellinen ravinto edistää hyvinvointia ja siitä saadaan tarvittavat aineet, kuten vitamiinit ja mineraalit.

Syö hyvin, voi hyvin!

Ravitsemus

Terveellisen ravinnon periaatteet

Suomalainen arvostaa ruoan puhtautta, terveellisyyttä ja kotimaisuutta, mutta valintatilanteessa ruoan tuttuus, edullisuus ja hyvä maku usein ratkaisevat. Arjen ruokavalinnat ja ruokailutottumukset vaikuttavat terveyteen enemmän kuin yksittäisten ravintoaineiden saanti. Omiin ruokavalintoihin ja ruokailutottumuksiin kannattaa kiinnittää huomiota.

Terveellinen ruoka

Suomalaiset ravitsemussuositukset

Itämeren ruokakolmio

Ruoka ja syöminen

Ravintoaineet ja ravinnon koostumus

Terveellinen ravinto on monipuolista ja myös maistuu hyvältä. Monipuoliseen ravintoon sisältyy kasviksia ja riittävästi kuituja. Kasviksia kannattaa syödä runsaasti, sillä niillä on paljon positiivisia vaikutuksia terveyden ylläpitämiseen. Kuidun lähteenä vilja on merkittävin, erityisesti täysjyväviljavalmisteet. Myös rasvaa tarvitaan, sillä siitä saadaan energiaa ja tärkeitä vitamiineja. Rasvan saantia on hyödyllistä tarkistaa, sillä sen laadulla ja määrällä on terveydellistä merkitystä.

Tutki mitä ruokasi sisältää?

Ravintoaineet

Tarkista rasvojen laatu ja määrä

Kasvikset, marjat ja hedelmät - miksi ne ovat terveellisiä?

Ravinto sairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Ravitsemuksella ja terveydellä on selvä yhteys. Terveellisellä ravinnolla voidaan ennaltaehkäistä sairauksien syntyä sekä edistää sairauden hyvää hoitoa

Terveellinen ravinto

Ikääntyneiden ravitsemus