Painonhallinta

Haaveiletko itsellesi kesäksi bikinivatsaa, voimia ja laatua työelämään tai lenkkipolulle lähtemisestä? Ylipainoisena ei ehkä aina pysty tai jaksa harrastaa kaikkia itselleen mieluisia asioita. Ylipainoon liittyy kuitenkin aina lisääntynyt riski sairastua moniin sairauksiin, kuten diabetekseen, sepelvaltimotautiin ja tuki- ja liikuntaelimistön vaivoihin. Mistä löytää keinoja ja työkaluja pysyvään painonhallintaan?

Painonhallinta

Mitä on painonhallinta?

Painonhallinnan lähtökohtana on omien elintapojen tarkastelu ja muuttaminen. Paino pysyy hallinnassa, kun energian saanti ja sen kulutus ovat tasapainossa. Tavoitteiden tulisi olla sellaisia, että ne on helppo sovittaa omaan arkielämään. Uutta elämäntapaa on opeteltava vähitellen. Pienikin onnistuminen kasvattaa luottamusta omiin voimavaroihin ja uutta elämäntapaa on helpompi jatkaa.

Laihduttamisen ja painonhallinnan ero

Painonhallinta - ravinnon kaloreiden vähentäminen

Ylipaino ja lihavuus

Totta vai tarua painonhallinnassa - solakaksi ihmedieetin avulla?

Painonhallinta ja ruoka

Ihmedieetit vertailussa

Vähähiilihydraattinen ruokavalio

Lihavuus ja sairaudet

Lihavuus - sen vaikutukset ja hoito

Lapsen lihavuus (Käypähoidon potilasversio)

Aikuisen lihavuus (Käypähoidon potilasversio)

Olenko ylipainoinen?

Painoindeksi (BMI)

Laske painoindeksisi

Aikuisten normaalipainon ylärajaksi on maailmanlaajuisesti valittu painoindeksi 25 kg/m2, koska sen ylittyminen lisää monien sairauksien vaaraa.


Esimerkkejä normaalipainon ylärajasta BMI 25 kg/m2:

Ylipainotaulukko