Silta loistakoon - Finnevikinsilta on Vuoden Silta 2016

8.3.2016 klo 9.57

Espoon Finnevikinsilta on valittu Vuoden Sillaksi 2016. Valinnan teki Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL. Voitto julkistettiin Infrajohtamisen tulevaisuuspäivillä 8.3.

Vuoden Silta 2016 -palkinnon voittanut Finnevikinsilta sai kiitosta elinkaarinäkökulman huomioon ottamisesta suunnittelussa.

”Halusimme vastaanottaa tänä vuonna Vuoden Silta -kilpailuun ehdotuksia, joissa olisi huomioitu sillan elinkaarikustannukset, ympäristövaikutukset ja helppo korjattavuus”, sanoo tuomariston puheenjohtaja, Liikenneviraston Taitorakenneyksikön projektipäällikkö Timo Tirkkonen.

Espoon pääkatuverkko täydentyy

Vuoden sillan suunnittelijat saivat kehuja myös poikkileikkauksen muuntojoustavuudesta, sillan elinkaaren aikaisen hiilijalanjäljen huomioon ottamisesta materiaalivalinnoissa, tarkastuksen helpottamisesta kulkutasojen avulla sekä rakenteiden muotoilusta mahdollisimman vähän likaa kerääviksi.

Elokuussa 2015 valmistunut, 365 metriä pitkä silta täydentää merkittävästi Espoon katuverkkoa.

”Se nopeuttaa matka-aikaa Kaitaalta ja Finnoosta Matinkylään useita minuutteja. Sillan merkitys on suuri koko tulevan Finnoon kaupunginosan rakentamiselle. Se palvelee ensi syksynä myös Espoonlahden suunnasta tulevaa liityntäliikennettä Matinkylän metroasemalle”, sanoo Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska.

Ympäristötyötä yhdessä luontojärjestöjen kanssa

Myös ympäristö otettiin sillan suunnittelussa huomioon.

”Katuyhteys oli aiemmin kaavoitettu aivan Finnoon arvokkaan lintualtaan vierelle. Kun kadun suunnittelu käynnistyi, todettiin luontojärjestöjen kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä, että katu olisi hyvä saada kauemmaksi lintualtaasta ja mieluiten penkereen sijaan sillalle. Asemakaava muutettiin pikavauhtia tämän ratkaisun mukaiseksi. Asemakaavassa rajoitettiin myös melua aiheuttavia rakennustöitä lintujen pesintäaikaan”, sanoo Tanska.

Sillan pääsuunnittelija Atte Mikkosen mukaan myös itse sillan muotokielessä on vaikutteita lähiympäristöstä, kuten Haukilahden vesitornista. Sillan alapuolelle taas on toteutettu LED-valaistus, joka vaihtelee vuodenaikojen ja juhlapyhien mukaan. Valaistus on kuitenkin pois päältä lintujen pesimisaikaan.

”Kyllä tällainen tunnustus vielä kruunaa sillan”

Palkinnon jälkeen ei voi kuin kysyä - miltä voiton saaminen kotiin tuntuu, Harri Tanska?

”Alalta saatu tunnustus tuntuu todella hienolta! Olimme itsekin erittäin tyytyväisiä siltaan sekä insinööritaidon näytteenä että kaupunkia yhtenäistävänä elementtinä, ja kyllä tällainen tunnustus vielä kruunaa sillan”, Tanska sanoo.

Voittoa ei tietenkään kukaan osannut ennustaa tarkasti, mutta omiin mahdollisuuksiin uskottiin.

”Mietimme kyllä, että tämän sillan kisassa ohittava silta olisi jo sitten kyllä todella tittelin ansainnut”, sanoo Tanska.

Finnevikinsillassa kehuttiin erityisesti elinkaarinäkökulmaa - mutta se otetaan huomioon kaikissa rakennettavissa silloissa, muistuttaa Tanska. Entä onko tulevaisuudessa suunnitelmissa yhtä näyttävää siltaa?

”Tällä hetkellä ei ole tiedossa tarvetta yhtä pitkille silloille, ja pääosa silloista tulee olemaan hyvää perustasoa. Mutta varmasti tulevaisuudessakin tulee olemaan sellaisia yksittäisiä siltapaikkoja, joihin halutaan panostaa hieman normaalia enemmän. Sillan valaistuksesta on saatu hyvää palautetta, ja sen suhteen mietimme mahdollisuuksia muissakin silloissa”, kertoo Tanska.

Lisätietoja: Harri Tanska, kaupunkitekniikan johtaja: 050 3833209, harri.tanska@espoo.fi

Timo Tirkkonen, tuomariston puheenjohtaja, Liikennevirasto, p. 0400 465 294, timo.tirkkonen@liikennevirasto.fi