Minikopteri kuvaa kaupungin entistä tehokkaammin

22.6.2016 klo 11.35

Kaupunkitekniikan keskus on hankkinut minikopterin, jonka tuottamalla ilmakuvalla saadaan entistä tarkempaa tietoa karttojen ja suunnittelun pohjaksi. Varsinkin metronseudut muuttuvat vilkkaasti, ja karttojen päivittäminen on tärkeää.

Kesätaivaalta kuuluu surinaa - onko se ampiainen? Vai väärään paikkaan laskeutuva helikopteri? Ei suinkaan, vaan kaupunkimittauksen käyttöön hankittu pieni UAV-kopteri.

Minikopterin tuottamaa ilmakuvaa käytetään kartta-aineistojen materiaalina. Muun muassa kantakartat ovat hyvän katujen ja puistojen suunnittelun elinehto - jotta voitaisiin suunnitella tulevaa, on tiedettävä, miltä maastossa nyt näyttää.

Minikopteri kulkee kuvauspaikkaan kätevästi vaikkapa auton takakontissa, kuten kotimaisen valmistajan videolla näytetään. Vain nelikiloiseen kopteriin ohjelmoidaan toimistolla valmiiksi lentoreitti, ja paikan päällä kopteriin on vain lisättävä akku ja ohjattava se manuaalisesti ilmaan. Ilmassa kopteri lentää ohjelmoidun reitin mukaan.

Kuvaa ylhäältä, sivusta ja kolmiulotteisesti

Ilmakuvaukseen käytettävät kopterit ovat vielä Suomessa melko harvinaisia - vastaavia kokeiluja on tehty aiemmin mm. Jyväskylässä ja Vantaalla. Espoossa on kuunneltu varsinkin Jyväskylän kokemuksia aiheesta ja käyty tutustumassa heidän toimintaansa myös paikan päällä.

”UAV-kopteri tarjoaa mahdollisuuden saada aiempaa yksityiskohtaisempaa tietoa maastosta. Sillä voi tehdä erilaista kuvausta sen mukaan, millainen kamera kyytiin asetetaan - itse olemme valinneet digikameran, jonka kuvakulmaa voi säätää. Näin kuvaa ei saada vain ylhäältä alaspäin. Myös viistokuvaus, jossa kuvataan rakennuksen julkisivuja, on mahdollista”, sanoo kiinteistöinsinööri Kaj Klinga kaupunkitekniikan keskuksesta.

Kopterin ohjaaja voi määritellä tarpeen tullen lennon aikana, mitä hän haluaa kuvaan - hänellä on käytössään näyttö, josta näkyy reaaliaikaisesti kopterin kuvaama maisema. Jälkeenpäin kameran kuvaamasta kuvasta on mahdollista rakentaa myös kolmiulotteisia malleja.

Kuvauskohteina esimerkiksi kasvavat metronseudut

Ennen kaikkea oma kopteri on hankittu siksi, että kasvava Espoo muuttuu vilkkaaseen tahtiin. Näin maastokuvauksia olisi tehtävä entistä useammin, jotta kartat pysyisivät ajan tasalla. Koko kaupunki on yleensä ilmakuvattu perinpohjaisesti viiden vuoden välein, mutta oman kopterin hankinnan jälkeen laajoja kuvauksia voidaan kenties tehdä entistä harvemmin - ja näin syntyy säästöjä. Lisäksi tarkempia kuvauksia voidaan tehdä aina tarpeen mukaan.

UAV-kopteri sopii parhaiten kovien pintojen, kuten asfaltin, kallion ja rakennettujen ympäristöjen kuvaamiseen. Muun muassa pensasympäristössä sillä olisi vaikeuksia hahmottaa korkeuseroja.

”Kopteri tulee tarpeeseen esimerkiksi muuttuvien metroasemien ympäristöjen kohdalla”, sanoo Klinga.

Kopteri palaa kotiin

Kopterilla voidaan saada selville entistä tarkemmin maaston yksityiskohtia, koska sillä voidaan kuvata tavallista matalammalta. Keskimäärin kuvataan 150 metrin korkeudelta. Alemmas harvemmin mennään, koska tällöin myös kuvattava alue supistuu turhan pieneksi. Pieni kopteri on myös suurempaa kalustoa ketterämpi - se voi tarvittaessa vaikka pyöriä paikoillaan.

Kaupunkitekniikan keskuksessa kopteri otetaan käyttöön vähitellen. Ensin on vuorossa henkilökunnan koulutus, sitten kopterin testaus.

”Kesällä päästään ensimmäisen kerran lentoon”, arvelee Klinga.

Jos kopteri sattuisikin lentämään turhan kauas tai jos se törmäisi vaikkapa myrskyyn, on tähänkin keksitty ratkaisu - GPS-ominaisuuden vuoksi kopterin voi jäljittää, ja sen voi aina kutsua takaisin kotiin. Silloin se palaa leijailemaan lähtöpisteeseensä, ja lennättäjän tarvitsee vain ohjata se manuaalisesti maan pinnalle.

Lisää tietoa UAV-kopterista valmistajan sivuilla.