Espoossa on jo sata esteetöntä bussipysäkkiä – ja lisää tulossa

8.12.2017 klo 12.40

esteeton_pysakki

Suomi100-juhlavuoden kunniaksi Espoo sai sadan esteettömän bussipysäkin määrän täyteen. Länsimetron edellyttämä mittava katuverkoston parantaminen asemien ympäristössä on mahdollistanut esteettömien pysäkkien määrän nopean kasvun.

Esteettömien bussipysäkkien rakentamisessa huomioidaan erilaisten käyttäjäryhmien kuten liikuntarajoitteisten ja näkövammaisten erityistarpeet. Pysäkin esteettömyyden kriteerit asettaa HSL. Pysäkeillä on oltava penkki, valaistu katos sekä korokkeen reunassa varoitusraita näkövammaisille. Pysäkillä on riittävästi tilaa, jotta myös pyörätuolilla tai lastenvaunuja työntäen on helppo liikkua; katoksen ja ajoradan väliin jää vähintään 1,5 metriä tilaa. Korotetut reunakivet helpottavat bussiin nousemista. Esteettömillä pysäkeillä reunakivet ovat vähintään 16 senttimetrin korkeudella ajoradasta, kun normaalisti reunakiven korkeus on 12 senttimetriä.

Pysäkit pyritään aina rakentamaan mahdollisimman tasaiselle paikalle ja pysäkkialueen kaltevuuksille on olemassa maksimiarvot.

Esteettömiä pysäkkejä on Espoon kaikissa aluekeskuksissa ja lisäksi esimerkiksi Otaniemessä.  Matinkylässä metron liityntäliikenteen käynnistymistä odotteleva bussiterminaali on niin ikään esteetön, samoin kuin Tapiolassa Pohjantielle rakennettu tilapäinen katuterminaali. Merituulentielle on valmistumassa tammikuussa 2019 esteetön terminaali.

Loputkin pysäkit esteettömiksi

Esteettömien pysäkkien rakentaminen etenee noin kymmenen pysäkin vuosivauhdilla. Ensimmäinen esteetön pysäkki valmistui vuonna 2006 pilottikohteena Puolarintielle, Puolarmetsän sairaalan kohdalle. Vammaisneuvoston testauksien jälkeen ratkaisu todettiin hyväksi, ja esteettömien pysäkkien rakentaminen laajeni muualle Espooseen.

– Kaikki Espoon bussipysäkit muuttuvat vähitellen esteettömiksi. Rakentaminen etenee käytetyimmistä pysäkeistä kohti hiljaisempia, kertoo projekti-insinööri Kari Tyrylahti kaupunkitekniikan keskuksesta.

Aluekeskuksien vilkkaimmille pysäkeille rakennetaan esteettömyyden erikoistason pysäkkejä, joilla reunakiven korkeus on 20 senttimetriä. Muut pysäkit rakennetaan esteettömyyden perustason mukaisesti. Kaupunki määrittää esteettömyyden tason ympärillä olevien palveluiden ja käytön mukaan.

– Esimerkiksi katos ja penkki rakennetaan ensisijaisesti keskeisille nousupysäkeille, joilla matkustajat odottelevat bussin saapumista. Sen sijaan tyypillisillä poistumispysäkeillä ne eivät ole niin tärkeitä, Tyrylahti selventää.