Miestenpäivä Entressessä

11.12.2017 klo 15.23

Entressen-kirjastossa vietettiin 21.11. kansainvälistä miestenpäivää, vaikka varsinainen päivä oli pari päivää aikaisemmin. Tapahtuman teemana oli poikien lukuinto ja miten sitä olisi mahdollista edistää sekä pitää yllä. Entressen lastenosasto voitti 2017 TASSU-palkinnon lukuinnon tukemisella. Espoon tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimikunta ja Entressen kirjasto päättivät yhdistää voimansa tämän tärkeän teeman eteenpäinviemisessä. Paneelia oli saapunut kuuntelemaan kolmisenkymmentä osallistujaa.

Tapahtuman ohjelmistoon kuului kirjailija Timo Parvelan puheenvuoro lukemisesta, lukuesitys ja tasa-arvopaneeli, jonka aiheena oli miten Espoon kaupunki edistäisi poikien lukuintoa sekä tasa-arvoa. Lisäksi aluelastenkirjaston johtaja Pirkko Ilmanen esitteli Entressen kirjaston lastentiimin saamaa TASSU-palkintoa.

- Tervetuloa Entressen kirjastoon tärkeän asian äärelle”, totesi Olli Louhimo avajaispuheenvuorossaan.

Miestenpäivä Entressessä

Kuva: Asiakaspalvelupäällikkö Olli Louhimo & Lastenkirjaston johtaja Pirkko Ilmanen

Ilmanen: ”ääneen lukukampanja 2018”

Pirkko Ilmanen kertoi Entressen lastenosaston olevan Suomen suurin lastentapahtumien tuottaja. TASSU-palkinto tuli pienten poikien lukuinnon tukemisesta. Hän kertoi myös, että Espoon kaupunginkirjaston lastenosastot eri puolilla Espoota tekevät yhteistyötä lukemisen tukemisessa. Yhteistyötä on myös rakennettu suomenkielisen varhaiskasvatuksen ja opetuksen kanssa.

Kirjavinkkaus on koukuttamista, Ilmanen totesi, että vanhemmat voivat tulla tapaamaan kirjasto työntekijöitä ja saada apua lapsen lukemisen taidon kehittymisen tiellä. Kysykää rohkeasti!

Perheissä ääneen lukeminen myös kouluikäisille on merkityksellistä ja tärkeää!. Kirjoja pitäisi olla niin paljon, että niihin kompastuu… 

Parvela: ”lukemista vai lukemisen taitoa?”

Kirjallinen ympäristö kiinnostaa ja innostaa lukemiseen! Suomessa ollaan vielä hyvässä tilanteessa, meillä voidaan ylläpitää lukutaitoa, ei tarvitse rakentaa sitä uudelleen. Koulukirjastoilla on edelleen suuri rooli lukemisen taidon kehittämisessä.

Miten kirjat näkyvät kotona? Miten käsitys kirjasta luodaan? Millaiset kirjat houkutteleva lukemaan?

Timo Parvelan mukaan lukeminen ei ole trendikästä tällä hetkellä, on niin paljon muuta ja kiinnostavaa, joka vie poikien huomiota muualle. Miten siis ylläpitää lukuintoa kaikkien muiden houkutusten keskellä? Kaiken tekemisen, kun pitäisi olla hauskaa ja mielekästä.

Parvela haastoi vanhempia tutustumaan lapseensa ja opettajia oppilaisiin. Lapset ovat erilaisia ja yhtä patenttilääkettä lukemiseen ja lukuinnon ylläpitämiseen ei ole. Olennaista olisi tunnistaa, mitkä kirjat houkuttelevat lasta.

Vanhemmat, opettajat ja kirjasto – lyöttäytykää yhteen ja etsikää tavat kannustaa lukuintoa!

Miestenpäivä Entressessä

Kuva: Kirjailija Timo Parvelan puheenvuoro

Paneelikeskustelu: Pojat on poikia, tytöt on tyttöjä?

”Pojat ja tytöt ovat erilaisia. Heillä pitäisi kuitenkin olla samat säännöt. Usein äänekästä ja mielellään painivaa poikaa ymmärretään. Poikien huoneen sotkuisuudelle naureskellaan ja sille, että pojat jättävät treenikassit eteiseen ulko-oven eteen. Pojat on poikia, he hee."

"Jos tyttö puolustautuu nyrkein, tai ei tykkää siivota, sitä ei oikein hyväksytä. Se kyllä ymmärretään, jos tyttö pukeutuu liian hienosti eräretkelle tai kirkuu ampiaisen nähdessään. Tytöt on tyttöjä, he hee. Sitä ei ymmärretä, jos tyttö ei käytä hameita, jos hän lompsii kengännauhat auki, jos hän jättää lautasen pöytään."

"Jos poika röyhtäilee, ja piereskelee, siitä huomautetaan hiukan virnuillen. Jos tyttö toimii vastaavasti, hän saa osakseen syvää paheksuntaa vailla minkäänlaista huumoria. Nenäkakan syömisestä puhumattakaan!"

"Yhä joistakin on outoa, jos poika ei ole sellainen lihaskimppu laumasielu, joka myllää housut mudassa kaltaistensa kanssa. Silloin ei voida tokaista: pojat on poikia, eikä myöskään silloin, jos poika ei ole kiinnostunut sotapeleistä ja kuulapyssyistä."

"Oikeastaan koko toteamus: pojat on poikia, tytöt on tyttöjä, on järjetön. Yhtä hyvin voisi tokaista Pertti on Pertti. Kissa on kissa. Joulupukki on joulupukki. Suomi on Suomi. Katu on katu. Pleikka on pleikka. Skeittari on skeittari."

"Pojat on poikia, tytöt on tyttöjä on toteamus, joka ei tarkoita yhtään mitään.”  

Aarni lukemassa

Kuva: Aarni 12v. luki Kreetta Onkelin (2013) Selityspakkiteoksesta. Teksti oli inspiroiva johdatus päivän teemaan ja paneelikeskusteluun.

Panelistit keskustelemassa lukemisesta

Kuva: Panelistit vasemmalta oikealle kahdeksan poliitikon kesken. Jyrki Kasvi (Vihr), Samuel Sylf (Kesk), Jukka Karhula (Vas), Juhani Kähärä (Lib),  Ahti Hurmalainen (KD), Bo Lönnqvist (RKP), Elias Erämaja (Kok) ja Martti Hellström (SDP.

Panelistit kertoivat lukevansa tällä hetkellä pääosin poliittisia tekstejä ja vähemmän kaunokirjallisuutta. Sarjakuvat innostavat vielä tälläkin hetkellä ja itselläni niitä on paljon, totesi Jyrki J. Kasvi.

Martti Hellström kertoi, että tutkimuksen mukaan 7000 poikaa ei osaa lukea tai kirjoittaa työhakemusta, kun he ovat päässeet peruskoulusta ulos. Tämän päivän teema on siis hyvin ajankohtainen.

Elias Erämaja painotti, että peruskoulusta pääsevällä tulisi olla sellainen lukutaito, että pystyy hakemaan tietoa ja toimimaan sen tiedon perusteella. Tarvitaan myös esikuvia, jotka lukevat pojille.

Mitkä kirjat saivat panelistimme innostumaan lukemisesta lapsena? Viisikko, Vinski ja Vinsentti, Mauri Kunnaksen kirjat, tiedettä lapsille, Tarzan ja sarjikset, joista Bo Lönnqvist mainitsi Kalle Ankan. Ahti Hurmalainen oli jopa lukenut Linnan tuntemattoman sotilaan lapsena ja innostunut siitä.

Ovatko pojat laiskempia kuin tytöt?

Väitteestä oltiin pääosin eri mieltä. Poikien painotettiin olevan erilaisia ja heidän oppivan tai innostuvan asioista monella tavoin. Odotammeko pojilta ja tytöiltä erilaisia asioita? Juhani Kähärän mielestä on tärkeää, että rima on sopivan korkealla ja se kannustaa lukemiseen ja muuhunkin tekemiseen. Askel kerrallaan kirjallisuuden maailmaan…

Samuel Sylfin mielesta pojat ovat kekseliäämpiä ja hän esittikin kysymyksen ”miten lukeminen voisi tukea unelmia?” Samuelin mukaan vanhemmilla on iso rooli tässä asiassa.

Yleisökysymyksiä ja kommentteja

Eräs isä kysyi, ”mikä olisi sopivaa lukemista 8-vuotiaalle pojalle?”

Jukka Karhulan näkemys oli, että oikeita kirjoja ei ole, vaan pitää olla tietoinen lapsen kiinnostuksen kohteista ja lukea lapselle ääneen. Tärkeintä on olla yhdessä kirjan äärellä lapsen kanssa.

Vanhemmat ohjaavat lapsen kirjojen pariin! Oma esimerkki kertoo paljon. Sosiaalisessa mediassa tapahtuva viestittely nähtiin yksimielisesti uhkana sekä mahdollisuutena. Lasten sosiaalisessa mediassa vietetty aika nähtiin tärkeänä, mutta sen ei kuitenkaan pitänyt olla ainoa alusta kirjoittamiselle. Uhkaa ei kuitenkaan pidetty isona tai vakavana.

Panelistien ajatuksia kommentoi Ilmi Villacis lukukeskuksesta. Hän totesi mm., että aikaisemmin äitiyspakkauksessa oli tietoa lukemisen merkityksestä lapselle. Tämä tieto pitäisi nyt saada takaisin äitiyspakkauksiin!

Miestenpäivä Entressessä

Kuva: Lukukeskuksen toiminnanjohtaja Ilmi Villacis oli saapunut kuuntelemaan paneelia ja kommentoi keskustelua lukuinnosta.  Paneelin puheenjohtaja Hannu Heikkinen kuuntelee Ilmi Villacisin ajatuksia.

Vuonna 2018 jatketaan: haastamme isät, papat, naapurit ym. lukemaan!

Panelistit keksivät # -sanoja ehdotuksiksi. Espoon kaupunginvaltuustoa pyydetään suojelemaan ja kannustamaan lukuhankkeen eteenpäinmenoa.

Miestenpäivä Entressessä

Kuva: kirjakakku ja keskellä komeilee lukutoukka – meidän yhteinen haaveemme.

Teksti ja kuvat: Julien Oyer