Bittipiposta sorvikauppiaaksi

26.2.2016 klo 15.37

Veistokoneen showroomin naapurikiinteistöissä Espoon Nihtisillassa on astetta väkevämpää perintätoimintaa; Länsi-Uudenmaan ulosottovirasto ja Espoon käräjäoikeus. Ne on niitä kuuluisia Kilon poliiseja. Siistissä näyttelytilassa koneiden välistä puikkelehtii iloinen yrittäjä, Mika Järvinen.

IT-ala sai jäädä taakse, osaaminen ei

Vielä kymmenen vuotta aiemmin Järvinen oli tiukasti IT-leivän syrjässä kiinni. Viisitoista vuotta bittien rouskutusta alkoi pikkuhiljaa riittää, ja vuonna 2005 Järvinen aloitti sivutoimisena yrittäjänä. Pari vuotta myöhemmin yrittäjyys vei hänet kokonaan mukanaan, ja Rencon Oy näki päivänvalon Patentti- ja rekisterihallituksen arkistoissa.

”Piti kokeilla jotain muutakin. Tuntui siltä, että se on nyt nähty”, kuittaa Järvinen.

Aivan perusnörtistä sorvikauppiaaksi ei Järvinen kuitenkaan siirtynyt. Jo 80-luvulla hän työskenteli konepajoissa, ja hänellä on myös alan koulutusta.

”En lähtenyt tämän alan yrittäjäksi siksi, että nämä koneet jotenkin erityisesti kiinnostaisivat. Halusin yhdistää IT-taitojani johonkin muuhun”, Järvinen jatkaa ja kehaisee, että yrityksen sivut ja toiminnanohjausjärjestelmät ovat omaa tuotantoa.

Vakiokysymys: mikä on parasta yrittäjyydessä?

Jokaisella yrittäjällä on omat motiivinsa hypätä pois oravanpyörästä tai kotisohvalta, hankkia y-tunnus, oma elanto ja oma leipä. Entä Järvinen?

”Parasta tässä hommassa on ihan pienet onnistumiset. Että huomaa, että tällä omalla työllä saa jotain sellaista aikaan, että asiakas on tyytyväinen ja kauppa käy.”

Verkkokaupan kautta Kuusamosta Espooseen

Veistokoneen asiakkaita tulee käymään pitkienkin matkojen päästä. Mutta miksi työkaluja käydään katsomassa lentokoneella? Eikö niitä voisi ostaa Veistokoneen hienosta verkkokaupasta?

”Isommat koneet ja useampien koneiden kaupat tehdään kasvotusten”, kertoo Järvinen ja toteaa, että ilman verkkokauppaa esimerkiksi juuri kuusamolaiset asiakkaat tuskin löytäisivät Veistokonetta. Verkkokauppa on Veistokoneelle erinomainen ja elintärkeä markkinointikone.

Teksti: Jukka Niemelä / Kuva: Nina Mönkkönen